Več glav več ve. Obenem že dolgo vemo, da se napačne informacije širijo hitreje od resnice. Zato je pomembno, da izdelek pokažemo še komu, preden ga oddamo. Drugi lahko opazijo napake, na katere avtorji sploh ne pomislimo.
Za pregledovanje svojih del odločajo tudi znanstveniki.
Nove znanstvene izsledke najprej prednatisnejo. Tako lahko drugi znanstveniki preverijo, ali so primerni za objavo v znanstveni reviji, pa tudi, ali so metode in zaključki ustrezni.
Prednatisnjene raziskave so dostopne javnosti, zato mediji o njih poročajo, še preden jih preverijo drugi znanstveniki.
To se je zgodilo s prednatisnjeno raziskavo, ki pravi, da dečke, stare med 12 in 15 let, bolj ogroža cepivo proti novemu koronavirusu kot sam virus.
Podatke za analizo so raziskovalci vzeli iz sistema poročanja o škodljivih učinkih cepiva VAERS.
Namenjen je spremljanju neželenih učinkov cepiv in lahko služi kot zgodnje opozorilo o nevarnosti cepiva. Vanj lahko neželene učinke o cepivih vnese kdorkoli, zato je s temi podatki treba ravnati previdno in preverjati njihovo verodostojnost.
»Sistem lahko vsebuje nepopolne, nepravilne in nepreverjene informacije. Pogosto so podvržene subjektivni presoji, saj so prostovoljne narave,« opozarjata njegova ustanovitelja FDA in CDC.
Prav zaradi tega ne more služiti kot edino orodje za ugotavljanje, ali cepivo povzroča miokarditis ali ne.
Raziskava najverjetneje ne bo objavljena v znanstveni reviji, a novica o njej se je že razširila v medijih in pri mnogih povzročila skrb in vznemirjenje.
Zadnja novica
Raziskava je bila nedavno tudi umaknjena zaradi pomanjkljive analize podatkov in ne bo objavljena v znanstveni reviji. Znanstveniki in zdravniki po smrti petnajsltetnega dekleta v Veliki Britaniji ob tem opozarjajo, da je, kot kažejo raziskave, tveganje za miokarditis precej višje pri tistih mlajših osebah, ki zbolijo za Covid-19, kot pri tistih, ki so se cepili proti novemu koronavirusu.
Slovarček
FDA je ameriški vladni urad za prehrano in zdravila, CDC pa ameriški center za nadzor bolezni.
Za razmislek
- Si kdaj prebrala izdelek od sošolca in opazil napake, ki jih on ni?
- Zakaj se napačne informacije širijo hitreje kot prave?
- Znaš ločiti ene od drugih?