Časoris
TikTok. Vir: Adobe Stock
Vir: Adobe Stock

TikTok – priložnost za učenje ali zakladnica nevarnih idej?

TikTok je spletno družbeno omrežje, namenjeno ustvarjanju, deljenju in ogledovanju kratkih videoposnetkov.

Gre za kratke posnetke z glasbeno spremljavo, ki lahko trajajo največ eno minuto. Uporabniki te posnetke ustvarijo s pomočjo mobilne aplikacije, ki nudi tudi različne snemalne učinke in filtre. Aplikacija je na trge zunaj Kitajske vstopila leta 2017 in kmalu zatem postala med mladimi zelo priljubljena. Leta 2019 je bila aplikacija TikTok označena za sedmo najpogosteje preneseno aplikacijo v zadnjem desetletju.  

Tako kot je značilno za vsa družbena omrežja, tudi TikTok omogoča interakcijo z drugimi uporabniki – možno je slediti drugim in spremljati njihove objave, komentirati in všečkati posnetke ter pisati zasebna sporočila. Aplikacija TikTok sicer zahteva, da so njeni uporabniki stari vsaj 13 let, osebe, mlajše od 18 let, pa za njeno uporabo potrebujejo dovoljenje staršev ali skrbnikov. Čeprav se tovrstna ureditev zdi korektna, so njihovi ukrepi za preverjanje upoštevanja teh pogojev minimalni – otroci lahko do aplikacije dostopajo ne glede na njihovo starost, če v aplikaciji zgolj označijo, da so starejši od 13 let ter da so za dovoljenje za uporabo aplikacije prosili starše ali skrbnike. 

Na omrežju TikTok je mnogo različnih videoposnetkov. Nekateri se naučijo plesne koreografije in posnamejo svoj ples; nekateri s pomočjo aplikacije ustvarjajo videe, kjer se na zvok govorjenja nekoga drugega pretvarjajo, da o stvari govorijo sami; nekateri s pomočjo možnosti, ki jih omogoča aplikacija, drugim pokažejo nastanek njihovega DIY projekta, pospravljanja sobe in podobno. Na hitro rastočem omrežju tako obstaja pester nabor različnih vsebin in nekatere izmed teh so tudi poučne, saj uporabnikom pomagajo razvijati njihove spretnosti in talente.

Žal vse vsebine, ki jih najdemo na omrežju, niso tako nedolžne. Po TikToku vedno znova krožijo posnetki, na katerih otroci, mladostniki in mladostnice počno nevarne in tvegane aktivnosti.

Na omrežju se pojavljajo tako imenovani izzivi, ki nagovarjajo druge uporabnike, da se tudi oni posnamejo ob kateri izmed aktivnosti.

Eden izmed tovrstnih izzivov je npr. koronavirus izziv, ki se je po omrežju razširil marca 2020. Spodbujal je uporabnike, da ližejo predmete na javnih mestih, se pri tem snemajo in nato ta posnetek naložijo na TikTok. Tako smo na omrežju lahko zasledili osebe, ki so se snemale ob lizanju drogov semaforjev, WC školjk na javnih straniščih, sedežev na avtobusih in podobno. 

Na omrežju je mogoče zaslediti tudi izziv silhuete, kjer se deklica, mladostnica oziroma ženska v videu najprej pokaže oblečena, potem pa sledi hiter prehod, kjer lahko isto osebo vidimo stati pod podboji vrat golo ali v spodnjem perilu, osvetljeno z rdečo barvo tako, da je vidna zgolj njena silhueta. Uporabniki omrežja so nato ugotovili, da lahko tovrstne videe uredijo tako, da se na videu ne vidi zgolj silhueta, temveč celotno golo telo osebe. Preurejene videe so nato brez privolitve oseb na njih objavili na internetu. 

Plakat o TikToku za starše. VIr: ISA institut
VIr: ISA Institut

Teh izzivov je še veliko več in mnogi so lahko nevarni za osebe, ki se odločijo v njih sodelovati. Eden izmed teh je izziv, kjer si uporabniki s pilico za nohte pobrusijo zobe v špičasto obliko. Morda še nekoliko bolj nevaren pa je penny izziv, kjer iz vtičnice za slab centimeter potegnejo vtikač in v luknjo, ki nastane, spustijo manjši kovinski predmet (npr. kovanec), kar povzroči električno iskro ali celo električni ogenj. 

Izzivov sicer ne sprožijo ali spodbujajo sami ustvarjalci aplikacije, temveč njeni uporabniki, ki izziv izvedejo, se pri tem posnamejo in posnetek javno delijo na omrežju, pri tem pa vabijo tudi druge, da ga preizkusijo. O tem, da je na omrežju mnogo neustreznih vsebin, pričajo tudi podatki, da so iz omrežja v prvi četrtini leta 2020 odstranili skoraj 62 milijonov videoposnetkov in 11 milijonov uporabniških računov. Med odstranjenimi videoposnetki je bilo kar 36,8 % takšnih, ki so kršili pravice manjšin, 21,1 % pa jih je prikazovalo nezakonite dejavnosti. Pogosto so bili izbrisani tudi posnetki, ki so prikazovali goloto, nasilje, nadlegovanje in ustrahovanje. Na omrežju namreč z lahkoto najdemo videe z nasilno in seksualno vsebino (npr. videe, kjer otroci in najstniki izvajajo nasilje nad vrstniki ali pozirajo v zapeljivih pozah).

Neustrezne vsebine pa niso edino tveganje, ki ga predstavlja uporaba omrežja.

Objavljanje videoposnetkov lahko razkrije tudi natančno lokacijo ustvarjalca. Prav tako se pod posnetki pogosto pojavljajo žaljivi komentarji, ki jih lahko poda prav vsak. Ker aplikacija omogoča direktno izmenjavo zasebnih sporočil, se lahko zgodi tudi, da uporabniki klepetajo z neznanci, katerih namere niso vedno plemenite. 

Izrek »kar je enkrat na internetu, je na internetu za vedno« drži tudi pri TikToku. Uporabniki lahko sicer naložene posnetke izbrišejo, vendar jih v času, ko so naloženi na omrežje, lahko shrani na svoji napravi kdo drug. Ta oseba lahko posnetek ponovno naloži na TikTok, na YouTube ali na katerokoli drugo omrežje brez soglasja avtorja posnetka. Kot smo videli iz izziva silhuete, je mogoče videe tudi dodatno predelati in obdelati tako, da spremenjen video ni več tako neškodljiv, kakor je bil izvoren. 

Ojoj, kaj pa zdaj?! Najbrž ste se ob prebiranju tega zapisa že strogo odločili, da vaši otroci, nečaki, učenci in dijaki TikToka zagotovo ne smejo imeti, in ste že na poti, da jim prebrskate telefone in izbrišete aplikacijo. Vendar vam priporočamo, da se ustavite in premislite. TikTok je trend, ki se ga poslužuje veliko otrok in večina mladih, in utopično je verjeti, da bodo to omrežje zaradi vaše prepovedi nehali uporabljati – verjetno bodo postali zgolj bolj previdni, da jih pri uporabi omrežja ne bi zalotili. 

Kaj pa lahko naredimo? Z otroki in mladimi se pogovorimo o nevarnosti izzivov, ki krožijo po spletu. Pomagamo jim lahko razviti kritični pogled na izzive in jih spodbudimo, da preden navdušeno posnamejo podoben posnetek, razmislijo o morebitnih posledicah, ki jih ta lahko ima. Lahko jih spodbudimo, da se o izzivih pogovorijo z nami in da skupaj presodimo, kateri so v redu in kateri morda ne. Nekateri izzivi so namreč popolnoma neškodljivi, npr. plesanje makarene ali katerega drugega plesa, spet drugi pa lahko imajo dolgotrajne posledice za njihovo zdravje in varnost. 

Otroci in mladostniki imajo pogosto težave tudi s tem, da bi na svoje vedenje pogledali iz časovno bolj oddaljene perspektive. Tako je dobro, če jih spodbudite, da na svoje trenutno vedenje, uporabo TikToka in drugih aplikacij, družbenih omrežij skušajo pogledati iz perspektive njih samih, starih 25 ali 30 let. Predlagajte jim, da se vživijo v starejše različice sebe, ki npr. poskušajo dobiti svojo prvo zaposlitev, na spletu pa so njihovim delodajalcem dostopne neprimerne vsebine, ki so jih posneli v najstniških letih; ali pa da so na začetku partnerske zveze in si ne želijo, da bi oseba, ki jo imajo radi, videla ali izvedela za stvari, ki so jih objavljali v preteklosti. 

Pomembno je tudi, da je račun na TikToku zaseben, saj so tako posnetki ustvarjalcev dostopni zgolj ljudem, katerim sami dovolijo dostop. Priporočen je tudi pogovor o tem, kdo so ljudje, katerim je smiselno dovoliti dostop, ter kakšne so morebitne posledice, če dostop do posnetkov omogočijo vsem. 

Omrežje TikTik ponuja torej veliko uporabnih nasvetov in spodbuja ustvarjalnost, vendar pa vsebuje tudi precej nevarnih izzivov in pasti. Neizpodbitno dejstvo je, da otrok in mladostnikov ne moremo zaščiti pred vsemi vplivi iz zunanjega sveta. Vendar pa to ne pomeni, da imamo zvezane roke – prav nasprotno, to pomeni, da jim lahko pomagamo pri razvoju kritičnega pogleda na svet in lastna dejanja. Seveda pa se moramo z aktualnimi trendi in z njimi povezanimi priložnostmi in pastmi seznaniti tudi sami.

Viri

Morris, S. (3.6.2021). Dangerous TikTok Trends Every Parent Should Be Aware of. Newsweek. https://www.newsweek.com/21-dangerous-tiktok-trends-that-have-gone-viral-1573734.

Program NEON (b.d.). Ključne informacije o varni rabi družbenih omrežijhttp://www.programneon.eu/wp-content/uploads/2020/11/knjizica-za-odrasle_stisnjeno.pdf.

Safe.si (b.d.). TikTok. https://safe.si/nasveti/druzabna-omrezja/tik-tok.

TikTok (b.d.). https://sl.wikipedia.org/wiki/TikTok.

***

Študentka psihologije Anja Marinšek je sodelavka ISA Instituta. 

MZ in Neon

ISA Institut

Vsebine pripravljajo psihologinje dr. Tina Pirc, mag. Mateja Štirn, Mateja Dolinar, Katarina Kocbek in Anja Marinšek, pa tudi številne strokovne sodelavke in sodelavci različnih projektov.

Prispevki nastajajo v okviru programa NEON – Varni brez nasilja, ki ga sofinancira Ministrstvo za zdravje, ali v okviru projekta »Izzivi medkulturnega sobivanja«, ki ga sofinancirata Republika Slovenija in Evropska unija iz Evropskega socialnega sklada.

Vprašanje tedna

Vreme

Ljubljana Slovenia
Mostly sunny
31°C
 

Podprite Časoris

Pomagajte nam ohraniti Časoris.
Brez vas ni nas.

Pošljite sms Casoris5 na 1919 in darujte 5 evrov.

ali

Pomagajte prek PayPala. Uporabite lahko tudi bančno kartico.

Kako še lahko podprete Časoris?

Spletni arhiv Časorisa