fbpx
Časoris
Rožni venec. Foto: Karolina Grabowska/Pexels
Rožni venec. Foto: Karolina Grabowska/Pexels

Rožni venec

V zadnjem času se del politične javnosti ogorčeno odziva na predstavo Hlapci, ki jo uprizarjajo v Slovenskem mladinskem gledališču v Ljubljani.

Ivan Cankar je Hlapce napisal kot odziv na takratne družbene in politične razmere.

Tokratni Hlapci so kritičen odziv na sedanje politične razmere. Toda nekateri tega nočejo ali pa ne morejo razumeti.

Nekateri dijaki, ki imajo Cankarjeve Hlapce za obvezno čtivo, imajo še drugačne težave.

Težave z razumevanjem pomena posameznih besed ali besednih zvez v določenem kontekstu.

Recimo s tem, da učiteljica Geli reče, da ima najraje pečene piške, medtem ko se pogovarjajo o pričakovanem izidu volitev.

Le kaj imajo pečene piške opraviti z volitvami? In ko je znano, da so na volitvah zmagali konservativci, pove, da si je že kupila rožni venec.

Vprašam gimnazijko, če ve, kaj je to rožni venec. Odkima. Kot punčka si je sicer poskušala narediti venček iz marjetic, kar pa ji ni nikoli uspelo.

Venček na glavi in venec na grobu sta njeni edini asociaciji na rožni venec. A ne eno ne drugo z vsebino Hlapcev nima nikakršne zveze.

Kaj torej je rožni venec in zakaj ter čemu si ga je Geli kupila?

Domnevam, da je večina učiteljev prepričana, da dijaki vedo, kaj je rožni venec, in jim ne pride na misel, da bi to preverili.

Pa vendar dobršen del današnje mladine ne pozna notranjosti cerkve, ne hodi k maši, nima babic, ki bi sedele za pečjo in imele okrog prstov namotano vrvico s kroglicami, ki ji rečejo rožni venec ali pa morda molek.

Prizor iz predstave Hlapci v izvedbi Slovenskega mladinskega gledališča. Vir: Slovensko mladinsko gledališče / Asiana Jurca Avci

Otroci, mladi, ki ne berejo sami od sebe, ki jih pisana beseda ne pritegne, ki niso vajeni vprašati, kaj kaka beseda pomeni, ker jim je nerodno, da tega sami od sebe ne vedo, ali ker mislijo, da bi morali vedeti, pa jih je sram.

Otroci z izkušnjami, da ni dobro preveč spraševati, imajo težave z razumevanjem jezika in še marsičesa drugega.

Taki tudi ne bodo sami od sebe razumeli, da je Geli zelo prefrigana oseba, ki se v negotovem času ne želi izpostavljati z izjavami, ki bi razkrile njeno stališče, ali pa tega v resnici tudi nima.

Ve pa, kdaj se veter obrne v neko smer in se je dobro narediti pobožno in se opremiti z rožnim vencem.

Razumevanje literarnih del minulih obdobij je za današnje mlade bralce težavno tako zaradi razumevanja posameznih besed, ki jih v današnjem občevalnem jeziku ni več, kot tudi zaradi razumevanja družbenih okoliščin, v katerih so dela nastajala.

Da bi jih učenci in dijaki res razumeli, bi jih morali v šoli temeljito predelovati. To pa je praktično nemogoče, ker jih je preveč.

Ne vem, kaj je bolje: prebrati več in ne razumeti, ali prebrati manj in se v posamezno delo poglobiti.

Vendar pa je od tega odvisno, kaj in koliko bo učitelj zahteval od učencev in dijakov.

Če se v Hlapce ne bodo poglobili, se bo moral učitelj zadovoljiti s tem, da ima Geli pač najraje pečene piške.

Tereza

Žerdin, upokojena specialna pedagoginja in učiteljica, ki je v strokovnem štirinajstdnevniku Šolski razgledi devetindvajset let ustvarjala rubriko Kje vas in nas šola žuli, kolumne o šoli, učiteljih in starših odslej objavlja v Časorisu.

Vprašanje tedna

Vreme

Ljubljana Slovenia
Clear
23°C
 

Podprite Časoris

Pomagajte nam ohraniti Časoris.
Brez vas ni nas.

Pošljite sms Casoris5 na 1919 in darujte 5 evrov.

ali

Pomagajte prek PayPala. Uporabite lahko tudi bančno kartico.

Kako še lahko podprete Časoris?

Spletni arhiv Časorisa