Različne spletne platforme in aplikacije za zmenke obstajajo že dolgo in veliko ljudi po vsem svetu je svojega partnerja spoznalo na ta način.
V zadnjem času se uporabniki platform srečujejo s težavami. Te prinašajo spremembe, ki so se z drugih omrežij, aplikacij in različnih spletnih iger preselile na platforme.
Tako sčasoma te platforme in aplikacije postajajo čedalje bolj podobne neke vrste igram na srečo, kar niti ni presenetljivo. Te so samo del širše slike. Uporabljajo enake principe kot druge aplikacije, družbena omrežja in igre.
Poslovni model: mikroplačila, ki to niso
Ponudniki želijo doseči čim večje število uporabnikov in jih kar se da dolgo zadržati na platformi.
Cilj vsakega omrežja je dobiček, torej je zanje dobro, da imajo od naše udeležbe čim večji izplen, posredno ali neposredno – z našimi direktnimi plačili, s prodajo oglasnega prostora ali podatkov.
Poslovni model teh aplikacij pogosto vključuje tako imenovana mikroplačila – ki pa niso vedno ravno majhna; lahko gre za omembe vredne zneske.
Potem so tu še virtualne škatle oziroma loot box, ki so jih na osnovi tega, da so bile uspešne v igrah, začele uporabljati tudi aplikacije za zmenke.
Te kupiš v upanju na uspeh v igri ali – v tem primeru – pri iskanju ljubezni. Gre torej za kupovanje pregovornega mačka v žaklju.
Daljše je iskanje ljubezni, več zaslužka bo
Osamljenost in iskanje življenjskega partnerja je področje, na katerem smo vsi ranljivi. Zaradi pomanjkanja časa, preobremenjenosti in pomanjkanja socialnih stikov se veliko ljudi obrne na te platforme.
Njihovi lastniki se seveda dobro zavedajo, da smo ljudje pripravljeni narediti marsikaj, da bi ubežali naraščajoči osamljenosti.
Ker si želijo, da bi bili pri iskanju uspešni, plačujejo za dodatne storitve. Vendar ni nujno, da jim to prinese večjo možnost za uspeh. Do določene mere to pomaga, a cilj omrežja ni, da bi bili uporabniki pri iskanju ljubezni prehitro uspešni, saj to njihovim lastnikom ne prinaša tako visokih dobičkov.
S tem seveda izkoriščajo ljudi, ki iščejo življenjske sopotnike. Verjetno se mnogi uporabniki tega zavedajo. Toda hkrati razmišljajo, da bi omrežje verjetno propadlo zaradi slabih ocen, če nikomur ne bi našli partnerja.
Torej se splača še malo potrpeti in plačevati.
Triki, ki lahko vodijo v zasvojenost
Te platforme in aplikacije za dosego svojih ciljev uporabljajo mnoge preverjene pristope, ki lahko vodijo v zasvojenost.
Skrolanje in lov na všečke
Za dobro znano neprekinjeno neskončno drsanje po zaslonu (t. i. skrolanje) in za stalno preverjanje naraščanja števila všečkov je dokazano, da gre za mehanizme, ki povzročajo zasvojenost.
Svajpanje
Prav tako vključujejo tako imenovano svajpanje (prikazano sliko osebe potegneš levo ali desno in jo s tem izbereš kot zanimivo ali jo zavrneš), ki je ravno tako zasvajajoče.
Svajpanje ti da občutek moči. To lahko zasvoji celo nekoga, ki k temu ni močno nagnjen. Če gre za ranljivo osebo, ki je bila že večkrat prizadeta zaradi zavrnitve – kar velja za mnoge uporabnike – pa je to lahko izjemno močno »mamilo«. Ta oseba ima zdaj končno občutek premoči nad drugimi.
Ghostanje
Na vseh teh aplikacijah je zato pogost pojav, ki mu rečemo ghostanje. Veliko pogovorov se sploh ne razvije, ker uporabnik raje drsa naprej in išče kaj boljšega …
Ali kot pravi Natasha Schüll, avtorica knjige Addiction by Design: Machine Gambling in Las Vegas: »Namesto da bi se srečali z ljudmi v resničnem življenju, se zmenkarji zataknejo pri vlečenju levo in desno.«
Zakaj se ljudje sploh še obračajo na platforme in aplikacije?
Mnogim to pomeni edino možnost za spoznavanje. Tudi če za to nekaj plačaš, je še vedno neprecenljivo, če ti uspe najti nekoga, s katerim se lahko povežeš.
Za ljudi, ki od udeležbe na omrežju pričakujejo le zabavo, pa je to morda prava stvar. Morda jim je to lahko neskončen vir zabave, pri kateri se jim zdi, da se jim ni treba ozirati na druge.
Niso samo otroci in mladostniki tisti, ki menijo, da naše online početje nima posledic.