Kaj se dogaja pred in med čakanjem na odločbo za usmerjanje otrok in mladostnikov s posebnimi potrebami?
O tem sem dobila nekaj pomembnih informacij na predavanju dr. Natalije Vovk Ornik Pogled na izzive v procesu usmerjanja otrok s posebnimi potrebami.
Potekalo je v okviru občnega zbora Društva Bravo, društva za pomoč otrokom in mladostnikom s specifičnimi učnimi težavami.
Med te spadajo motnje v razvoju branja, pisanja, računanja, pravopisa; najpogostejša in najbolj prepoznana je disleksija.
Društvo Bravo:
- skrbi za ozaveščanje staršev, učiteljev in širše javnosti o teh specifičnih težavah pri učenju,
- pripravlja gradiva,
- izdaja bilten s strokovnimi prispevki,
- organizira pomoč otrokom in mladostnikom pri učenju,
- s svojimi strokovnjaki sodeluje pri oblikovanju zakonskih določil in drugih pravnih aktov, ki obravnavajo osebe s posebnimi potrebami in
- bedi nad poskusi sprememb v njihovo škodo.
Prav tako izdeluje gradiva za starše, učitelje, učence, tutorje, ki pomagajo otrokom in mladostnikom s temi motnjami.
Koliko šolnikov pozna njihova gradiva, ki jih brezplačno pošiljajo po šolah?
Strokovnjaki te skupine so izdelali tudi kriterije za Petstopenjski slovenski model obravnave otrok z učnimi težavami.

Model obravnave otrok z učnimi težavami
1. stopnja
80 odstotkov učencev z učnimi težavami (prva stopnja) naj bi dobilo podporo in pomoč v razredu od učitelja. Z dobro poučevalno prakso in preventivnimi ukrepi naj bi večina svoje težave obvladala.
2. in 3. stopnja
Če ta podpora ne zadošča, lahko pomaga šolski svetovalni delavec (2. in 3. stopnja), bodisi individualno bodisi skupinsko. To je intenzivna in individualizirana pomoč v okviru učnega programa, usmerjena na učenčeve težave.
4. stopnja
Če to ne zadošča, se za otroka išče pomoč zunaj šole (4. stopnja), v svetovalnicah, kjer se skupine strokovnjakov med drugim ukvarjajo z diagnostiko težav in njihovim odpravljanjem.
5. stopnja
Če skupina strokovnjakov presodi, da otrok potrebuje izjemno usmerjeno individualno pomoč, otrok dobi odločbo za določeno število ur individualnega pouka, ki ga izvajajo specialni pedagogi, strokovni ali svetovalni delavci (5. stopnja).

Zakaj za dodatno pomoč potrebujejo odločbo?
Odločbo izda Zavod za šolstvo. Teh odločb je veliko.
Dr. Vovk Ornik se je vprašala, koliko ukrepov dejansko izvajajo pred njihovo izdajo. Vtis je namreč, da učitelji preprosto čakajo, da otrok dobi odločbo in s tem tudi nekaj ur individualnega pouka; izobraževalni program z dodatno strokovno pomočjo.
Tudi moj vtis je, da marsikateri starš izsili odločbo, da za svojega otroka dobi nekaj privilegijev. A včasih je treba le malo podpore in pomoči, pa se težave skoraj odpravijo.
Tak primer je pisanje spisov. Otrok piše slabo, ker ne zna tvoriti povedi. Večina ve, kako se poved sestavlja, nekateri pač ne. In tega jih je treba naučiti.
Čisto preprosta vaja: vsak dan prepisati iz knjige eno dvostavčno poved. Prepisati tako, da otrok prebere, ponovi in po spominu zapiše prvi stavek in enako še drugega.
Kar preverite, koliko otrok z odločbami ne obvlada tvorjenja povedi. In to je njihova poglavitna težava, ki bi jo lahko odpravili ali vsaj omilili že na prvi stopnji pomoči, z dobro poučevalno prakso.
