Otroci – in seveda vsi mi – so že dolga leta izpostavljeni algoritmom umetne inteligence, ki vsem nam prikazujejo svet, prilagojen našim dosedanjim izbiram in odločitvam. Precej tudi temu, kar bo preverjeno odprlo naše denarnice.
Algoritmi nas zapirajo v informacijske in mnenjske mehurčke ter nam oblikujejo pogled na svet. Ure in ure nas izjemno uspešno držijo pred večjimi ali manjšimi zasloni.
Te dolgoletne in zelo uspešne uporabe (in zlorabe) umetne inteligence velika večina ljudi niti ni zares poznala. Orodja generativne umetne inteligence (GUI) pa so čez noč postala sinonim za umetno inteligenco.

Dan in mesec varnosti
Februarja po svetu in pri nas potekajo aktivnosti, povezane z (ne)varno rabo interneta. Del se jih zgosti v osrednjem dogodku Dan varne rabe interneta.
Letos je projekt Safe.si, ki v Sloveniji organizira te aktivnosti, ta mesec posvetil naši uporabi GUI in izzivom, ki jih prinaša.
V ospredju so bili, kot vedno, otroci in mladostniki, tokrat predvsem njihova uporaba teh tehnologij v šolskem prostoru.

Ključni težavi mladih
Izpostavimo lahko dve ključni težavi, povezani z uporabo GUI pri mladih.
GUI kot bližnjica za nalogo
Uporaba teh orodij je lahko za tiste, ki poznajo tehnologijo in znajo kritično presojati rezultate, koristna. Z njo lahko celo nadgradijo svoje znanje in preizkušajo svoje sposobnosti.
A tak pristop je prej izjema kot pravilo.
Po pričakovanjih velik del otrok in mladostnikov orodja raje uporablja kot bližnjico pri izdelavi seminarskih in drugih nalog.
Učitelji to vedo, a ni vedno preprosto preveriti, kdo ali kaj je avtor seminarske naloge. Tisti otroci, ki niti malo niso preverili kredibilnosti dobljenih odgovorov, se bodo gotovo znašli na učiteljevem situ. A že z minimalnim naporom se je temu mogoče izogniti.
GUI kot pripomoček za nadlegovanje
Drugi močno razširjen način uporabe GUI je še bolj problematičen. GUI je namreč nasilnežem in raznim šaljivcem olajšala izvajanje spletnega nasilja in nadlegovanja.
Tu gre predvsem za nasilje nad dekleti, ki so najpogosteje tarče spletnega nasilja nasploh. Mnogo bolj so ranljive zlasti, ko gre za zlorabo slikovnih orodij.
Zdaj lahko otroci sošolke virtualno slačijo, jih postavljajo v vloge pornografskih starlet … Orodja, ki to omogočajo, so zlahka dostopna in brezplačna.
Resne posledice
Ne prva ne druga težava nista dobri popotnici za odraščanje.
Otroci, ki se bodo naučili pisati samo prompte oziroma pozive za GUI, ki dajejo dovolj dobro rešitev domače naloge, se bodo le malo naučili o svetu okrog sebe.
Posledice novih oblik nasilja so prav tako vse prej kot zanemarljive. Raziskave kažejo, da so posledice deljenja z GUI »slečenih« slik za žrtve enake deljenju pravih razgaljenih slik oziroma nudsov.

Kaj lahko storimo mi?
Najprej se moramo izobraziti o tem, saj je GUI postala integralni del našega sveta.
Posnetki s konference ob Dnevu varne rabe interneta in s seminarja za starše Tveganja umetne inteligence za mladostnike vam bodo pri tem gotovo v pomoč.
V predavanju dr. Martina Žnidaršiča, strokovnjaka z Instituta Jožef Stefan, boste končno našli odgovore na vprašanje: Kako to sploh deluje?
Če hočete dobiti predstavo o tem, kakšen je lahko online svet mladih, si oglejte predavanje Nielsa Van Paemela (predavanje v Angleščini, prevedeno predavanje). Pokazal vam bo belgijsko sliko.
In pri nas ni nič kaj dosti drugače, tudi če morda menite, da se našim otrokom to ne dogaja.
Dogaja se; naši otroci živijo v online svetu globalnih trendov.

Dodaj komentar