S predlogom zakonske novele urejamo področja, ki zagotavljajo razvoj in višjo kakovost vzgoje in izobraževanja.
Več denarja za vzgojo in izobraževanje
Osrednja sprememba potrjenega vladnega predloga sprememb Zakona o organizaciji in financiranju vzgoje in izobraževanja prinaša člen o določitvi obsega sredstev za razvoj in investicije na področju vzgoje in izobraževanja.
Ta so vezana na delež bruto domačega proizvoda (BDP), in sicer v višini 0,5 odstotka.
Takšno zakonsko določilo bo v prihodnjem obdobju zapolnilo vrzel, ki je v zadnjih desetletjih nastala na področju vzgoje in izobraževanja.
Minister za vzgojo in izobraževanje @MVI_RS dr. Vinko Logaj je predstavil najpomembnejše prihajajoče spremembe novele zakona o organizaciji in financiranju vzgoje in izobraževanja, s katero se urejajo področja, ki zagotavljajo razvoj in višjo kakovost vzgoje in izobraževanja v…
— Vlada Republike Slovenije (@vladaRS) February 6, 2025
Gre za obseg sredstev, ki bodo namenjena za financiranje:
- razvojnih nalog, programov in projektov ter
- investicij v izobraževalno infrastrukturo.
Sredstva se bodo od 1. januarja 2027 vsako leto povečala v povprečju za 0,025 odstotne točke BDP, v skladu s proračunskimi možnostmi, dokler ne dosežejo cilja 0,5 odstotka.
V zavode bo lahko vlagalo več občin
Poleg osrednje spremembe zakon naslavlja tudi druge pomembne vidika financiranja sistema vzgoje in izobraževanja.
Izpostaviti velja določilo, ki zavodom za učence s posebnimi potrebami, glasbenim šolam in osnovnim šolam s prilagojenim programom omogoča, da v njihovo stvarno premoženje ne vlaga zgolj občina ustanoviteljica, pač pa tudi sosednje občine.

Pri tovrstnih vzgojno-izobraževalnih zavodih namreč v praksi velja, da zaradi manjšega števila učencev predstavljajo »regijske« zavode, torej zavode s programi, ki jih obiskujejo otroci in učenci več različnih občin.
Dopolnilno delo
Zakon med drugim uvaja tudi spremembe, ki omogočajo dopolnilno delo pri istem delodajalcu, in sicer največ za petino delovnega časa za določen čas enega leta za že zaposlenega delavca.
Gre za nov ukrep, ki bo deloma pripomogel k reševanju kadrovske stiske.
Napredovanje za spregledane delavce
Prav tako se uvaja možnost napredovanja za tiste strokovne delavce, ki doslej niso imeli možnosti napredovanja, denimo laboranti ali inštruktorji praktičnih vsebin.
Na ta način se zagotavlja enakopraven položaj strokovnih delavcev v kariernem napredovanju.
Imenovanje ravnateljev
V posodobljenem predlogu se urejajo tudi mnogi organizacijski vidiki.
Med drugim se posodablja sistem imenovanja ravnateljev. Doslej je veljalo, da svet zavoda pred glasovanjem pridobi mnenje ministra in šele nato glasuje za izbranega kandidata.
Postopek se po predlogu sprememb spreminja v enofaznega – minister bo odslej podal soglasje o imenovanju po končanem postopku imenovanja na svetu zavoda.
Minister lahko zavrne soglasje zgolj v izjemnih primerih, ko gre za nepravilno ali nezakonito izpeljan postopek (nepravilnosti v postopku imenovanja, ki jih je ugotovila šolska inšpekcija, ali obstoj določenih razrešitvenih razlogov za ravnatelja).
Poleg imenovanja so natančno opredeljeni tudi razlogi za razrešitev, ki doslej v zakonu niso bili opredeljeni.
Ministru za vzgojo in izobraževanje se poleg tega daje možnost, da v izjemnih primerih sam razreši ravnatelja. Gre za primere, ko svet zavoda ravnatelja ne razreši in so ugotovljene:
- hude kršitve zakona,
- kršitve dobrega poslovanja po mnenju računskega sodišča,
- neizvršene dokončne upravne ali sodne odločbe ali
- storitev kaznivega dejanja.
Znakovni jezik in jezik gluhoslepih
Potrjeni predlog spremenjenega Zakona o organizaciji in financiranju vzgoje in izobraževanja poleg naštetega med drugim umešča še slovenski znakovni jezik in jezik gluhoslepih kot uradni jezik v sistemu vzgoje in izobraževanja, pri čemer gre za uskladitev z ustavo.