Ministrstvo za vzgojo in izobraževanje z zaskrbljenostjo spremlja pojave nasilja med vrstniki, ne glede na to, ali se nasilna dejanja odvijajo v šolskem prostoru ali zunaj njega.
Kako je zaščita otrok urejena v zakonodaji?
Za zaščito otrok pred nasiljem je ministrstvo za vzgojo in izobraževanje v temeljni šolski zakonodaji predpisalo, da se v vrtcih, šolah in zavodih za vzgojo in izobraževanje otrok in mladostnikov s posebnimi potrebami zagotovi varno in spodbudno učno okolje, v katerem je prepovedano telesno kaznovanje otrok in vsakršna druga oblika nasilja nad in med otroki.
Kako je z neenakopravno obravnavo?
Prav tako je z zakonom prepovedana neenakopravna obravnava, ki bi temeljila na spolu, spolni usmerjenosti, socialnem in kulturnem poreklu, veroizpovedi, rasni, etnični in narodni pripadnosti ter posebnosti v telesnem in duševnem razvoju.
Naše ministrstvo pa pri preprečevanju in obravnavi nasilnih dejanj nudi vzgojno-izobraževalnim zavodom podporno okolje.
Kako se spopadamo z medvrstniškim nasiljem?
Pripravili smo usmeritve, pripomočke in orodja, ki so v pomoč pri prepoznavanju in preprečevanju medvrstniškega nasilja in nasilja v družini.
Od leta 2016 je na voljo Protokol ob zaznavi in za obravnavo medvrstniškega nasilja v vzgojno-izobraževalnih zavodih, ki ga sproti posodabljamo skladno z novimi spoznanji.
Z navodili in priročnikom protokol podaja smernice, usklajene z nacionalnimi zakonskimi podlagami in podzakonskimi akti vzgoje in izobraževanja na vrtčevski, osnovnošolski in srednješolski stopnji.
S strokovnimi usmeritvami je protokol v pomoč na zelo konkretni ravni, kako se uspešno spopadati z različnimi oblikami nasilja.
Navodila ponujajo možnost njegove smiselne uporabe, prilagojena pa so tako stopnji in vrsti vzgojno-izobraževalne institucije kot tudi drugim dejavnikom, kot so npr.
- vzroki in motivi za nasilje,
- dinamika nasilja,
- posledice,
- starost vpletenih in
- stopnja ogroženosti žrtve.
Prav tako skrbimo za stalno strokovno usposabljanje zaposlenih v vzgojno-izobraževalnih zavodih.
Kako naprej?
Povezujemo se z vsemi pristojnimi inštitucijami, da bi še formalno izoblikovali mrežo vseh akterjev, ki lahko prispevajo k preventivni in h kurativni obravnavi nasilnih dejanj.
Naš prispevek bo oblikovanje treh celostnih stebrov programov, to so:
- preventivni programi za strokovno izpopolnjevanje in izobraževanje strokovnih delavcev in ravnateljev vzgojno-izobraževalnih inštitucij,
- programi za otroke, učence in dijake, bodisi v vlogi povzročiteljev nasilja, žrtev nasilja ali zgolj opazovalcev, in
- steber ozaveščanja o nesprejemljivosti nasilja v povezavi z dejavnostmi, ki bodo povečale občutljivost posameznikov za pojave nasilja.