V prizadevanju za vzpostavitev vključujočega okolja v izobraževanju je ministrstvo namenilo posebno pozornost vključevanju romske skupnosti.
Ta pristop zahteva dodatno angažiranost, empatijo, prilagodljivost in kulturno občutljivost, da bi se romski otroci počutili sprejete in varne v učnem okolju.
V zadnjih letih je ministrstvo izvedlo več sistemskih korakov, ki so bili predstavljeni na dogodku Uradov petek aprila 2022, nadaljnje aktivnosti pa so jasno opisane.
Kaj počnemo na tem področju?
Na zadnjem dogodku Uradov petek v februarju 2024 so bile predstavljene številne dejavnosti, med njimi:
- analiza dela romskih pomočnikov v vrtcih in osnovnih šolah,
- instrumentarij za prepoznavanje jezikovnih sposobnosti romskih otrok v romskem jeziku ter
- projekt vključevanja romskih otrok v vzgojo in izobraževanje z večjezičnimi pristopi, ki ga izvajajo štiri osnovne šole:
- OŠ Janka Padežnika Maribor,
- OŠ Franceta Prešerna Črenšovci,
- OŠ Leskovec pri Krškem in
- OŠ Frana Metelka Škocjan – v sodelovanju s Svetom Evrope. Poleg tega je bil predstavljen nov projekt Centra šolskih in obšolskih dejavnosti Skupaj za znanje 2.
Kako spodbujamo Rome k šolanju?
Naši ukrepi spodbujajo vključevanje Romov v izobraževanje, s ciljem zmanjšanja tveganja socialne izključenosti, predsodkov ter zagotavljanja enakega dostopa do kakovostnega življenja.
Nekateri stalni sistemski ukrepi vključujejo:
- sofinanciranje dejavnosti na področju osnovnošolskega izobraževanja,
- financiranje materialnih stroškov za romske učence ter
- sofinanciranje dela romskih pomočnikov.
Kakšne cilje še imamo?
- Povečanje deleža romskih otrok v programih predšolske vzgoje,
- aktivnejša udeležba romskih otrok v izobraževalnem procesu,
- dvig njihove sporazumevalne zmožnosti v slovenščini in romščini,
- zmanjšanje osipništva ter
- povečanje deleža uspešno zaključenih osnovnošolskih programov med romskimi učenci.
V ta namen je bila sprejeta sistemizacija delovnega mesta romski pomočnik, ki je zaživela septembra 2021.
Ministrstvo sedaj spremlja učinke zaposlovanja romskih pomočnikov, kar predstavlja pomemben korak k ustvarjanju bolj inkluzivnega izobraževalnega okolja za romske otroke.