Časoris
Stvari, ob katerih naj bi učitelj posegel na področje vzgoje, se dogajajo ne glede na čas in prostor. Zahtevajo takojšen odziv, analizo dogodka z etičnega vidika, vrednotenje. Vir: Adobe Stock
Stvari, ob katerih naj bi učitelj posegel na področje vzgoje, se dogajajo ne glede na čas in prostor. Zahtevajo takojšen odziv, analizo dogodka z etičnega vidika, vrednotenje. Vir: Adobe Stock

Koliko vzgoje je v šoli, je prepuščeno iznajdljivosti učiteljev

Ko sem prebirala knjigo dr. Anice Mikuš Kos Pomoč otrokom in mladostnikom v duševnih stiskah, sem razmišljala, da bi jo morali prebirati vsi učitelji.

Prebirati večkrat, ne le prebrati in odložiti. Razmišljati o pomenu besed, s katerimi opisuje človekove lastnosti, ki so ključne za dobre medosebne odnose in za posameznikovo duševno zdravje.

Piše o človečnosti, o solidarnosti, spoštovanju, sočutju, medsebojni pomoči, vrednotah, etosu … in tem, kaj lahko zavaruje duševno zdravje. Piše še o trpljenju otrok in mladostnikov, na katero tako radi pozabljamo, kot da je to rezervirano samo za odrasle.

V šolah bo še vedno treba skrbno izvajati higienske ukrepe. Vir: Freepik
Vir: Freepik

Šola je prostor vzgoje in izobraževanja. Za izobraževanje je razdelan okvirni in podrobni učni načrt, na voljo so učbeniki in delovni zvezki, priporočena so knjižna dela …

Priporočene so metode dela. Vsaka učna ura naj bi bila opremljena s cilji poučevanja, morda tudi z vzgojnimi cilji.

Je že res, da so prvi otrokovi vzgojitelji starši, ki so dolžni poskrbeti za vzgojo svojih otrok.

A včasih je tako, da domača vzgoja ne zadošča in potrebuje kakšno korekcijo, saj na nekatere vidike vzgoje niso pozorni.

Starši, zbrani v ZASSS, želijo sodelovati pri prenovi učnih načrtov in odpravi posledic epidemije. Vir: Freepik
Vir: Freepik

Morda usmerjajo pozornost na vedenje pri jedi, na pozdravljanje, na oblačenje, na bonton, pozabljajo pa na privzgajanje lastnosti, ki so pomembne za medčloveške odnose.

Morda jim je pomembna tekmovalnost, pehanje za dosežki, za lastnim uspehom, vendar povsem zanemarjajo recimo solidarnost in medsebojno pomoč, ker je ta v navzkrižju s tekmovanjem.

Morda takšnih, za katere mislijo, da jih imajo sami, jih imajo njihovi vrstniki, prijatelji, in takšnih, ki bi jih želeli imeti.

In vprašali naj bi se, kaj kakšna lastnost pomeni, kako jo lahko opišejo, kako se ta kaže v stvarnem življenju, v primerih.

Sploh poznajo pozitivne lastnosti?

Ko se nam dogajajo težke stvari, uporabimo notranjo moč in poiščemo pomoč pri ljudeh, ki jim zaupamo. Vir: Pixabay
Vir: Pixabay

Čas, ki ga učenci preživijo v šoli, ni razdeljen na ure izobraževanja in ure vzgoje.

Stvari, ob katerih naj bi učitelj posegel na področje vzgoje, se dogajajo ne glede na čas in prostor. Zahtevajo takojšen odziv, analizo dogodka z etičnega vidika, vrednotenje.

Kaj recimo pomeni pomoč nekomu, ki je v stiski, ki se mu zgodi kaj hudega? Ali mu boš pomagal, ker je to tvoj prijatelj ali ker imaš od njega koristi? Ali se boš v primerih, ko je nujna pomoč, sploh spraševal, ali naj pomagaš ali ne?

Ko se zgodijo stvari, ki terjajo učiteljev poseg v dogajanje, razpravo o dogodku, jasno izraženo stališče, kaj je prav in kaj ni prav, ter zakaj neko vedenje ni sprejemljivo, čas ni stran vržen.

Priložnost izgubljena ne vrne se nobena. Mislim, da se približno tako glasi pregovor.

Vzgoja se ne dogaja z ubesedovanjem pravil, norm, ampak ob zelo konkretnih dogajanjih. In besede, ki naj se izrečejo ob konkretnem dogodku, ne smejo biti v nasprotju z vedenjem tistega, ki jih izreče.

Podprite Časoris ozka pasica Časko

Tereza

Žerdin, upokojena specialna pedagoginja in učiteljica, ki je v strokovnem štirinajstdnevniku Šolski razgledi devetindvajset let ustvarjala rubriko Kje vas in nas šola žuli, kolumne o šoli, učiteljih in starših odslej objavlja v Časorisu.

Vprašanje tedna

Podprite Časoris

Pomagajte nam ohraniti Časoris.
Brez vas ni nas.

SMS

Pošljite sms Casoris5 na 1919 in darujte 5 evrov.

ali

SMS

Pomagate nam lahko tudi na druge načine: z rednim mesečnim nakazilom, z bančno kartico ali prek PayPala.