Zaradi epidemije covida-19 se že več kot mesec dni šolarji trudijo usvojiti in utrditi obvezne učne vsebine pri pouku na daljavo. Poleg učiteljev, ki poskušajo pedagoški proces prilagoditi trenutni situaciji, ste tudi starši tisti, ki svojemu otroku želite kar najbolje pomagati in mu ponuditi oporo v tem obdobju.
Situacija, v kateri ste se znašli, je najverjetneje prinesla spremembe v dinamiki vašega družinskega življenja. Tega se zavedamo tudi študentje podiplomskega študijskega programa Uporabna psihologija na Univerzi na Primorskem.
Na podlagi spletne ankete, v kateri smo starše osnovnošolcev spraševali, s katerimi izzivi v povezavi z učnim procesom se trenutno najpogosteje soočajo, smo izbrali sedem najpogosteje omenjenih. Ob pomoči strokovne in znanstvene literature smo pripravili nasvete, ki vam lahko pomagajo v teh časih.
1. Težave socialne izolacije
Socialna izolacija je v teh časih največja težava večine ljudi. Vodi lahko v občutke osamljenosti in obupa. V zdajšnjih razmerah se je najbolje z njo spopadati tako, da kolikor se da redno vzdržujete stike z bližnjimi.
Prijatelje in sorodnike lahko pokličete po telefonu ali pa se z njimi slišite preko raznih orodij za konferenčne klice (npr. Skype ali Zoom). Ta čas lahko vzamete tudi kot priložnost, da pokličete prijatelje, s katerimi že dolgo niste imeli stika. Zagotovo bodo veseli vašega klica.
Preživite več časa s svojimi otroki in poskrbite, da bodo skupne aktivnosti zabavne za vse udeležene. Ne spreglejte niti hišnega ljubljenčka. Druženje z živalmi zmanjšuje občutek osamljenosti.
Pri premagovanju občutka osamljenosti in odtujenosti vam lahko pomagajo tudi različne dihalne vaje, vaje čuječnosti ali meditacija.
2. Pomanjkanje motivacije za učni proces
Vzdrževanje učne motivacije je ključnega pomena pri učnem procesu. Pomembno je, da kljub spremembi v načinu poučevanja poskušamo ohraniti učenčevo prejšnjo učno motivacijo ali jo celo izboljšati.
Že samo z ureditvijo učnega prostora boste lahko pri otroku spodbudili doživljanje prijetnih čustev. V prostor lahko vnesete različne predmete v hladnih barvnih tonih, rastline, različne risbe, ki jih je otrok narisal, ali pa vonje, ki so mu prijetni (npr. vanilja). K večji motivaciji pripomore tudi dnevno pospravljanje učnega prostora po koncu učenja.
Koristno je, da otroka sprašujete o njegovih čustvih med učenjem, saj ima vaše razumevanje pomembno vlogo pri njegovi motivaciji. Pogovarjajte se z njim o tem, katere naloge mu delajo težave, in mu pomagajte, da se nauči učinkovito reševati svoje težave.
Po koncu vsakega dne si vzemite čas in skupaj z otrokom ovrednotite dan, to bo otroku pomagalo ozavestiti, kaj se je naučil, kar bo povečalo njegovo motivacijo za delo.
3. Težave z organizacijo dneva
Mnogi otroci se v tem času srečujejo s povečano količino vsebin in informacij. Za ohranjanje učinkovitosti pri učnem procesu je ključna struktura aktivnosti v dnevu.
Skupaj z otrokom lahko pripravite urnik aktivnosti celotnega dne. Poleg šolskih obveznosti v urnik umestite tudi odmore, kot so fizična aktivnost, ustvarjanje, igre itd. Ob tem poskrbite za otrokov počitek in spanec. Pri organizaciji nalog lahko uporabite metodo, imenovano »ABC analiza«. Več o njej si lahko preberete na naši spletni strani.
4. Preobremenjenost
Mnogi starši skušate pomagati svojim otrokom pri šolanju na daljavo, obenem pa opravljate še svoje službene obveznosti. To je lahko za vas zelo stresno in obremenjujoče.
Predlagamo, da nekaj časa v dnevu posvetite sami sebi in svojim interesom. Ključno je, da imate podporo partnerja ali drugega bližnjega, s katerim si izmenjujeta vloge pri samem učnem procesu in drugih obveznostih.
5. Občutek, da vaš otrok brez vaše vpletenosti ne bo zmogel
Iz učilnic se je učni proces preselil v učenčevo domače okolje. Dobro je, da je vanj vpleten tudi starš. Vendar pa mora biti ta vpletenost usmerjena na način, da omogoči opolnomočenje otroka pri učenju in krepi njegovo samostojnost.
To lahko spodbujate na način, da svojemu otroku pustite dovolj osebnega prostora, prilagodite pristop glede na njegovo starost in ga naučite konkretnih tehnik, ki mu bodo v pomoč pri reševanju problemov in nalog.
6. Težave s pojasnjevanjem situacije otroku
»Kako naj trenutno situacijo razložim svojemu otroku?« To je le eno izmed vprašanj, s katerimi so se starši v tem obdobju precej ukvarjali.
Torej, kako pojasniti svojemu otroku, da ne sme obiskovati šole, pa vendar to ni čas njegovih počitnic. Ključno je, da svojemu otroku situacijo pojasnite na enostaven in konkreten način (npr. s pomočjo videoposnetkov, zgodb o covidu-19). Pri podajanju informacij bodite pazljivi, saj lahko njihova prevelika količina in nerazumevanje pri otroku sproži tesnobo.
Otroku lahko pomagate tako, da spodbujate telesno aktivnost in dnevno rutino. Več o tem, lahko preberete na naši spletni strani.
7. Zasutost z informacijami
Poleg sprememb v načinu poučevanja na daljavo se otroci in starši srečujejo tudi z drugačnim načinom predelave učne snovi. To je lahko zanje precej obremenjujoče.
***
Na naši spletni strani lahko najdete koristne predloge, kako lahko skupaj z otrokom olajšate načine učnega procesa, da ta ohrani strukturo.
Lepo vabljeni, da si zbrane predloge podrobneje ogledate na spletni strani. Poleg nasvetov lahko v zadnjem zavihku spletne strani najdete tudi uporabne povezave in kontakte.
Pripravili smo tudi videozgodbico o Luki, ki se spopada s podobnimi težavami kot večina osnovnošolskih otrok v času epidemije. Namen videoposnetka je otrokom predstaviti in približati načine spoprijemanja s težavami pri šolanju od doma. Lahko si ga ogledate tudi z vašim otrokom.
Študenti in študentke prvega letnika magistrskega programa Uporabna psihologija, Famnit, UP
***
Videoposnetek in spletna stran z nasveti za starše sta nastala v okviru projekta »Izzivi učnega procesa v času epidemije covida-19: Psihosocialni nasveti za otroke in starše«, ki ga izvajajo študentje prvega letnika magistrskega programa Uporabna psihologija na Fakulteti za matematiko, naravoslovje in informacijske tehnologije Univerze na Primorskem pod mentorstvom prof. dr. Vlaste Novak Zabukovec.