Časoris
Kako govoriti o volitvah. Foto: Andrii Yalanskyi/Dreamstime
Foto: Andrii Yalanskyi/Dreamstime

Kako govoriti o volitvah?

Živimo v demokraciji, zato nas vsakih nekaj let čakajo kakšne volitve. Državnozborske in lokalne potekajo na štiri leta, predsedniške in evropske pa na pet. Vmes nas občasno povabijo še na referendume.

Tako nas v nedeljo, 9. junija, čakajo evropske volitve in še štiri referendumska vprašanja.

Med volilno kampanjo nas obdajajo številna politična sporočila na plakatih in v oglasih, ki seveda dosežejo tudi otroke – še posebej na družbenih omrežjih. Vsebine političnih strank so prodrle celo na TikTok.

Podprite Časoris PP ali kartica

Otroci oblikujejo mnenje na podlagi tega, kar zaznavajo v svoji najbližji okolici, in tega, kar do njih pride iz sveta, ki jih obdaja, poudarjajo v Bright Horizons Education Team.

Mlajšim od pet let zato priporočajo omejitev dostopa do novic. Šoloobvezni otroci jih lahko spremljajo, vendar je smiselno, da jih razložimo in postavimo v kontekst.

Razumeti morajo, da vsi ne razmišljamo enako.

Pri tem si lahko pomagamo s pristopom: »Verjetno veš, da se ljudje veliko pogovarjajo o prihajajočih volitvah. Nekateri so zelo (ne)zadovoljni z določenimi kandidati. Kaj te zanima?«

Tudi njihove misli morajo biti slišane, zato jih vprašajmo, kaj oni menijo. Tako bomo tudi izvedeli, ali do njih prihajajo napačne informacije.

Ko se pogovarjamo o kandidatih, jim pomagajmo prepoznati vrednote, ki jih zastopajo, in zakaj se ljudje z njimi strinjajo.

S tem vzpostavljamo tudi temelje za empatično razmišljanje in jih učimo, kako odrasli sprejemamo politične odločitve, še dodajajo pri Bright Horizons Education Team.

Ali otroke sploh zanimajo novice, povezane z volitvami?

Foto: Andrii Yalanskyi/Dreamstime
Foto: Andrii Yalanskyi/Dreamstime

Mnoge zanima, kaj se dogaja. Pred prijatelji ne želijo izpasti neumni, obenem pa želijo izboljšati svojo splošno razgledanost.

Kako torej z otroki govoriti o volitvah?

Kako jih naučiti razumeti sporočila v političnih novicah, nanje kritično gledati in prave informacije ločevati od propagande? Kako jim pomagati, da postanejo kritični in ozaveščeni državljani?

Nekaj nasvetov ponujajo v organizaciji Common Sense Media.

  • Spremljanje novic je pomembno približno polovici otrok. Več kot dve tretjini se zaradi tega počutita pametni in obveščeni. Vprašajte jih, kaj se je danes pomembnega zgodilo doma ali po svetu. Vprašajte jih, kako se počutijo ob tem in če so o tem slišali govoriti tudi druge.
  • Večino informacij dobijo od staršev in prijateljev. Zelo zaupajo temu, kar jim poveste. To je priložnost za vajo v primerjanju različnih virov, preiskovanje novinarjevih referenc in za krmarjenje med dejstvi in mnenji.
  • Najraje imajo novice z družbenih omrežij. Preverite, s kakšnimi prihajajo v stik. Vprašajte jih, kakšno stališče ima določen medij. Spregovorite o pristranskosti v medijih in preverite, ali jo prepoznajo.
  • Pogosto so tarča lažnih novic. Manj kot polovica jih zna prepoznati resnične od lažnih. Vprašajte jih, kaj so ključni koraki za prepoznavanje.

Kje začeti?

Ko se pojavi prva nenavadna novica, jih pripravite na vse to, kar še pride.

»To je prva od mnogih zgodb, ki jih bomo lahko spremljali do volitev. Kandidati bodo govorili tudi nenavadne stvari, da bi pridobili našo pozornost. Ostanimo osredotočeni na tematike, ki so pomembne za nas.«

Izkoristite drobne trenutke

Otroci si bodo zapomnili vsakodnevne naključne pogovore o politiki, ne pa vsebine morebitnih dolgoveznih »predavanj«.

Izkoristite te trenutke za utemeljitev svojega mnenja. Če odgovora na neko vprašanje nimate, to priznajte in ga nato poiščite skupaj.

Upoštevajte zunanje vplive

Marsikaj bodo slišali od učiteljev in prijateljev ali na poročilih.

V predvolilnem obdobju so lahko izpostavljeni tudi informacijam v obliki memov, influencerjem na YouTubu ali drugih omrežjih, videom z neprimernimi sporočili, trolom, digitalnemu oglaševanju in propagandi.

Ta sporočila jim pomagajte ozavestiti in osmisliti. Če želite, da postanejo aktivni in informirani državljani, jih morajo znati postaviti v kontekst in jih kritično vrednotiti.

Spregovorite o političnem oglaševanju

Pogovorite se, da je političen oglas podoben oglasu za nek izdelek.

Kdo ga je plačal? Kako lahko vpliva na izid volitev?

Oglejte si filme, da bi videli, kako politične strategije zrcalijo tiste iz resničnega življenja.

Kandidati znajo prenašati določena sporočila.

Na to opozorite otroke in preverite, ali znajo prepoznati, kako se politiki na soočenjih držijo vnaprej začrtanega scenarija.

Vprašajte jih, ali je kandidat odgovoril na zastavljeno vprašanje. S katerimi besedami se mu je poskušal izogniti?

Pokažite jim politične karikature in meme

Svoboda govora nam omogoča, da se ob volitvah tudi zabavamo.

Ko se smejimo političnim izjavam, nekoliko omilimo njihovo ostrino in pokažemo, da je izpodbijanje drznih trditev del političnega procesa.

Približajte jim volitve skozi njihovo izkušnjo

Otrokom lahko volitve na lokalni ali državni ravni učinkovito približamo skozi njihovo izkušnjo, denimo z volitvami predsednika razreda.

So volitve samo tekmovanje v priljubljenosti ali nekdo zmaga zato, ker ima najboljše ideje?

  • Če vas otrokova vprašanja zmedejo, jih vprašajte, kaj mislijo oni oziroma kaj že vedo?
  • Tudi vas bo v kampanji najbrž kaj presenetilo. Priznajte, da je to za vas nekaj novega, in se z otrokom skupaj naučite nekaj novega, pa naj gre za pomen članstva v Natu, državni dolg ali politični škandal.
  • Ne pozabite, kaj je pomembno. Ne glede na politično opredelitev opozorite, če je kandidat neprijazen do sogovornikov ali če govori neresnice.

Starostno prilagojeni pristopi

Foto: Fizkes/Dreamstime
Foto: Fizkes/Dreamstime

Nasveti, kako pomagati otrokom, da postanejo medijsko podkovani aktivni državljani, so razdeljeni tudi po starostnih skupinah.

Če imate otroke v tretji triadi osnovne šole, upoštevajte tudi nasvete, ki so primerni za tiste v prvi in drugi.

Za prvo in drugo triado

  • Dekodirajte oglase. Ko zasledite oglas, se pogovorite o njegovem sporočilu, glasbeni podlagi in vizualnih elementih, s katerimi bi radi prepričali gledalce. Pogovorite se, zakaj so negativni oglasi tako uspešni.
  • Bodite pozorni na napadalne nastope. Napadalnost iz kampanje se lahko preseli v govorico otrok. Pojasnite, da politiki želijo na ta način pridobiti prednost pred protikandidati. Naučite jih, da sta napadalnost in zmerjanje z vzdevki neprimerna povsod. Naučite jih, kako nekomu spoštljivo nasprotovati.

Za tretjo triado

Dva logotipa in disclaimer Erasmus+
  • Pogovorite se o političnem oglaševanju.
  • Opozarjajte na sovražni govor in manipulacije, ki vzbujajo strah. Kandidati lahko s skrajnimi izjavami vzbujajo čustva, kot so zaskrbljenost, zmeda, strah in tesnoba. Pojasnite, da poskušajo s tem pridobiti prednost pred tekmeci in da se nekateri namenoma zatekajo k žalitvam, ustrahovanju in celo laganju. Povejte, da veliko tega, kar izrečejo, ni res. Pri otrocih nato preverite, ali znajo ločiti med izjavami, ki so namenjene pridobivanju pozornosti, in tistimi, ki predstavljajo smiselne napovedi o tem, kakšne politike bodo kandidati vodili.

Sandra

Hanžič je novinarka, ki jo ob spremljanju vsakodnevnega dogajanja najbolj veselijo druženje s prijatelji, potovanja in sprehodi v naravo.

Vprašanje tedna

Podprite Časoris

Pomagajte nam ohraniti Časoris.
Brez vas ni nas.

SMS

Pošljite sms Casoris5 na 1919 in darujte 5 evrov.

ali

SMS

Pomagate nam lahko tudi na druge načine: z rednim mesečnim nakazilom, z bančno kartico ali prek PayPala.