Ni prvič, da se sprašujemo o nevarnosti nove tehnologije.
Je umetna inteligenca, ki napoveduje velike spremembe, priložnost ali grožnja?
Umetna inteligenca, podobno kot splet ali družbena omrežja, žal ni bila narejena z mislijo na otroke. Zato moramo biti posebej pozorni na to, kako se soočajo z njo.
Prav tako še ni dovolj relevantnih študij, ki bi nam povedale, kako sploh vpliva nanje.
Razumevanje umetne inteligence bo vse pomembnejše pri oblikovanju odgovornih in izobraženih državljanov, ki bodo sprejemali odločitve in se znali postaviti zase v vse bolj avtomatiziranem svetu, je prepričana dr. Aimee Roundtree z ameriške univerze Texas State.
Udeleženci svetovnega ekonomskega foruma ugotavljajo, da bo najverjetneje spremenila način njihove interakcije z okolico, vključno z učenjem, igro in razvojem.
Zato je pomembno, da se z otroki pogovorimo o njeni odgovorni in pravilni rabi.
Pri tem so lahko v pomoč smernice, ki jih je urednica vsebin Raisa Masood pripravila za spletni portal Common Sense Media.
Pogovorite se o njenih dobrih in slabih plateh
Prednosti
Umetno inteligenco lahko uporabljamo z različnimi orodji.
Nekatera otrokom pomagajo, da se učijo novih veščin, ali krepijo njihovo ustvarjalnost.
Uporabljamo jo lahko za bolj enostavne vsakdanje reči, kot je sestavljanje seznama opravil ali iskanja idej za preživljanje prostega časa.
Svojega otroka vprašajte, katere možnosti umetne inteligence uporablja in kaj ga pri tem pritegne.
Spodbujajte ga, da skuša ugotoviti, kako bi mu lahko pomagala pri učenju, svetuje Raisa Masood.
Slabosti
Ne pozabite, da pri uporabi teh orodij obstajajo številna tveganja.
Otroci radi klepetajo s klepetalnimi roboti. Ne vedo pa, da so ti zasnovani tako, da odgovarjajo kot ljudje. Zato lahko mislijo, da gre za običajno interakcijo.
Pretveza človeškosti
Pogovorite se o tem, kako se počutijo ob uporabi takšnih programov in orodij.
Poudarite jim, da se pogovarjajo s tehnologijo, ne z ljudmi iz mesa in krvi, ki imajo čustva.
Varnost podatkov
Še ena velika skrb, povezana z umetno inteligenco, je varnost naših osebnih podatkov.
Njeni sistemi temeljijo na velikih bazah podatkov, ki jih ves čas dopolnjujejo z novimi in novimi informacijami. Pridobivajo jih tudi od svojih uporabnikov.
Vse to lahko ogrozi otrokovo zasebnost.
Otrokove pravice
Poskrbite, da boste otroke naučili pravila varne uporabe spleta. Med drugim, da ne smejo objavljati svojih osebnih podatkov ali osebnih podatkov drugih ljudi, denimo prijateljev ali staršev.
Poleg zasebnosti je lahko ogrožena še njihova pravica do zaščite, participacije in izobraževanja.
Preizkusite jo skupaj
Dobro je, če otroci preizkusijo in uporabljajo umetno inteligenco ob podpori staršev.
Tako se lahko prepričate, da uporabljajo varna orodja, ki jih ne izpostavljajo nevarnostim.
S tem jih lahko spodbudite k razmisleku o tem, kako bi lahko bila orodja koristna ali škodljiva, poudarja Raisa Masood.
Skupaj raziščite še, kako delujejo sistemi umetne inteligence.
Poiščite otrokom prijazne vodnike, ki jim omogočajo, da razmislijo o tem, kako se ta uporablja v njihovi okolici.
Prosite jih, naj razmislijo o načinih, na katere že komunicirajo z njo.
Dotaknite se pristranskosti tehnologije
Umetno inteligenco je zasnoval človek. Podatki odražajo obstoječe neenakosti in predsodke v družbi.
Spol in rasa
Tehnologija ni popolna in lahko dela napake.
Pri mnogih orodjih so odkrili, da dajejo pristranske ali celo napačne informacije.
Do njih pogosto pride pri vprašanjih, povezanih s spolom in raso. Ena od raziskav je pokazala, da so odločitve robotov prežete s seksizmom in rasizmom.
Lažne informacije
Do zadržkov prihaja tudi zaradi tega, ker pogosto predstavlja lažne informacije kot dejstva, izpostavlja profesorica filozofije s kanadske fakultete Douglas Jill Fellows.
Težave povzročajo tudi algoritmi, ki poganjajo denimo Facebook in TikTok, saj nam prikazujejo vsebine, ki nas zanimajo.
Umeščajo nas v mehurčke z enako mislečimi ljudmi. To predstavlja potencialno nevarnost za radikalizacijo ljudi.
Kritično mišljenje
Otroke zato ves čas opozarjajte, naj bodo kritični do informacij, ki jim jih posredujejo nove tehnologije, pravi Raisa Masood.
Podvomijo naj v objave, besedila in fotografije.
Pomagate si lahko tako, da jih med drugim vprašate:
- Kako je po tvojem umetna inteligenca prišla do določenega odgovora?
- Katere podatke je pri tem uporabila?
Dajte jim nalogo, da še sami poiščejo odgovor na vprašanje, pomagajo pa naj si s kredibilnimi viri.
Pomagajte jim razviti kritično mišljenje in veščine reševanja problemov.
To lahko dosežete s klepetom o tem, kaj vse lahko vsebujejo odgovori umetne inteligence.
Morda vključujejo vsebine, ki bi lahko škodovale ranljivim skupinam, morda pa se v odgovorih naslanjajo na neprimerne predpostavke o spolu, rasi in drugih osebnih okoliščinah.
Posvetite se vprašanju goljufije in plagiatorstva
Na voljo so številne aplikacije, s katerimi lahko otroci goljufajo pri domači nalogi ali pisanju testa.
Najbolj priljubljena orodja, kot je ChatGPT, lahko z nekaj navodili ali kliki napišejo spis ali zgenerirajo sliko in video.
Takšna orodja namreč ne navajajo virov, ki so jih uporabila pri pripravi odgovora, zato jih ne moremo preveriti. Lahko so bili uporabljeni celo brez dovoljenja avtorja.
Otrokom pojasnite, da bi lahko takšno delo v šoli obravnavali bodisi kot plagiat, torej nekaj, kar je sicer prepisano od drugod, vendar prikazano kot lastno delo, bodisi kot goljufanje, priporoča Raisa Masood.
Orodja, ki so prilagojena otrokovi starosti, lahko torej služijo kot dopolnilo učenju, nikakor pa ne kot njegovo nadomestilo.
Dobre plati umetne inteligence
Umetna inteligenca lahko prinese mnogo dobrega na področju medicine.
Zelo zgodaj pri otrocih denimo odkrije avtizem, znake depresije ali redke genetske napake.
Koristna je tudi v znanosti, pri reševanju različnih globalnih izzivov, v izobraževanju in pri delu.
Pomembno pa je, da se zavedamo njenih omejitev in tega, da se lahko moti.