Koliko izvenšolskih dejavnosti potrebuje otrok?
Ali je treba vsakodnevno načrtovati prosti čas?
V šolah se otroci te dni odločajo, katere krožke bodo obiskovali prihodnje šolsko leto.
A za otroka ni dobro, če ima preveč obšolskih obveznosti, opozarja Elena Kecman, univ. dipl. pedagoginja in specializantka psihoterapije.
Vsak otrok potrebuje prosti čas. Čas, ko nima nobenih posebnih načrtov. Čas brez obvrtčevskih ali obšolskih dejavnosti. Čas brez obveznosti.
V tem nenačrtovanem času je otrokova domišljija najbolj aktivna, otroci takrat dobivajo nove ideje.
Prosta igra, neobvezno druženje in tudi »lenarjenje« so nujno potrebni za otrokov razvoj.
Takrat ima priložnost, da prevzame odgovornost za svoj čas, se sam domisli, kaj bo počel, in tako razvija samostojnost skozi prosto, svobodno igro.
Veliko otrok je vključenih v pretirano število obšolskih dejavnosti.
Mnogi otroci obiskujejo eno ali dve športni dejavnosti in morda še vsakodnevni trening, glasbeno šolo, tečaj tujega jezika ali celo dveh tujih jezikov. Toliko dejavnosti v enem tednu je za otroka vsekakor preveč.
Če ima otrok toliko obšolskih dejavnosti, nima priložnosti, da bi prosti čas preživljal po svoje. Zaradi tega ima manjše možnosti za razvoj lastne identitete pa tudi, da bi prisluhnil sebi; kaj je tisto, kar si sam želi. Zakaj?
Ker je nenehno pod nadzorom staršev, učiteljev, inštruktorjev, nima časa zase, za razvoj svojih želja in misli, za stik s samim seboj.
Ko načrtujete dejavnosti svojih otrok in ko se z njimi pogovarjate o njihovi izbiri, imejte v mislih, da naj ima otrok po šoli vsaj toliko časa za prosto igro in druženje kot za druge dejavnosti.
Če ima otrok dve obšolski dejavnosti na teden in zanje porabi vsak drugi dan dve popoldanski uri, mu namreč za prosto igro in druženje ostaneta le še dva popoldneva.
Če ima obveznosti vsak dan, priporočam ukinitev tiste, ki je ne počne z veseljem.
Naj bo kakšen dan v delovnem tednu brez vsakršnih načrtov, kamor spadajo na primer tudi že dogovorjeni obiski, nakupi, izleti.
Načrtujte čas tudi sproti in spontano, upoštevajte otrokove želje.
Mogoče otroku manjka igra na igrišču ali doma, morda pogreša druženje s prijatelji, z bratom ali sestro ter starši. Naj sam izbere, kaj bo počel.
Teh dveh dni ni treba napolniti z obiski, športi, nakupovanjem ali čim podobnim. Naj bosta v tednu vsaj en ali dva popoldneva, ko otrok ne ve, kaj bo počel.
Tudi ob koncu tedna so dobrodošle proste ure.
Če vsak vikend v celoti predvidimo za družinske dejavnosti, otrok spet nima prav veliko izbire.
Pogovarjajte se s svojimi otroki, kaj želijo početi v naslednjem tednu in kaj želijo početi med počitnicami.
Če teh še niste v celoti načrtovali ali pa veste le, kam boste šli (na primer k babici in dedku ali pa na morje), se pogovarjajte z otrokom, kaj boste tam počeli.
Vprašajte ga, kaj so njegove želje, kaj si on želi početi na počitnicah.
Iščite skupne predloge in se o njih vsi skupaj pogovorite.
Otrok bo vesel, da sodeluje pri družinskih dogovorih, da ga poslušate in da vam je pomembno, kaj si želi in o čem razmišlja.