Družbeno omrežje Twitter je nedavno kupil Elon Musk, ki ga poznamo predvsem kot ustanovitelja in direktorja podjetij Tesla in SpaceX.
Njegova prva poteza je bila tako imenovano »zmanjševanje stroškov dela« ali po domače – množično odpuščanje zaposlenih.
Že v prvem krogu odpuščanj je odpustil približno polovico od 7500 zaposlenih in razpustil celotne ekipe; vštevši skupine, ki so skrbele za upoštevanje človekovih pravic, strojno učenje oziroma uporabo orodij umetne inteligence in algoritemsko etiko.
Preostali zaposleni so nato dobili v podpis izjavo, da so pripravljeni delati veliko bolj intenzivno in dolge ure. Podpis izjave je bil pogoj za ohranitev zaposlitve. Mnogi izjave niso podpisali.
Twitter je imel že pred tem težave z velikimi količinami dezinformacij in lažnih profilov, ki jih moderatorji niso uspeli sproti označevati ali odstranjevati.
Novost je bila tudi uvedba sistema mesečnega plačila za tako imenovano modro kljukico, ki označuje, da gre za kredibilen uporabniški profil. Pred tem so morali zvezdniki, politiki, novinarji in druge javne osebe svojo identiteto potrditi z dokazi, da so si prislužili modro kljukico.
Po tem pa so se modre kljukice pojavile pri profilih, ki širijo dezinformacije in imajo po več deset tisoč sledilcev.
Profili, ki širijo dezinformacije o zdravju in cepivih, so tako lahko s svojimi sporočili dosegli veliko širše občinstvo kot kdaj koli prej.
Dr. Sarah Barry z londonskega King’s College pravi: »Na družbenih medijih so dezinformacije vedno bile. Podjetja družbenih medijev se odzovejo le, ko se o nečem poroča, vendar teh skupin dejansko ne spremljajo proaktivno.«
»Obstaja občutek legitimnosti, ki prihaja s tem (z modro kljukico),« je dodala.
S potrjevanjem profila, ki je proti cepivom, na nek način potrjujejo tudi vse dezinformacije, ki jih ta deli … zaradi česar ljudje mislijo: ‘Oh, no, to je preverjen račun. To mora biti res.’
Sarah Barry, King’s College London
»Vse, kar jih dodatno legitimira, obseg njihovega vpliva še poslabša, ljudje pa se sploh ne zavedajo, da je izvor informacij anticepilska propaganda, ki prinaša velikanske dobičke.«
Pred zamenjavo vodstva si je Twitter prizadeval odstraniti nekatere profile, ki so širili dezinformacije o cepivih. »Zdaj pa se zdi, da daje Twitter tem računom nekaj legitimnosti,« je dodal Peter Hotez, dekan tropske medicine na Medicinski fakulteti Baylor. »Zdi se, da se bodo zdaj premaknili v napačno smer in dejansko pomagali promovirati skupine, ki oglašujejo dezinformacije o cepivih in znanosti.«
Dezinformacije o cepivih seveda še zdaleč niso edine dezinformacije, ki se pojavljajo na družbenih omrežjih.
Orodja, kot je moderatorska modra kljukica za posameznike, so bila namenjena tudi preprečevanju lažnega predstavljanja na platformi. Na primer za preverjanje identitete vladnih uradnikov, javnih agencij, podjetij, zvezdnikov, novinarjev in drugih.
Ker pa je ta sprememba povzročila poplavo lažnih računov, so prenovljeni sistem začasno ustavili. Ponovno naj bi ga zagnali 29. novembra, a je Musk v začetku tega tedna naznanil nov odlog.
Zaradi množice negativnih odzivov je bil Musk prisiljen obljubiti tudi to, da bodo po novem vsi računi pred končno aktivacijo ročno overjeni. Ni pa povsem jasno, kako namerava to izpeljati, saj je imel Twitter težave z verifikacijami že pred množičnim odpuščanjem zaposlenih.
Twitter je bil dolga leta, kljub problematičnemu razmahu sovražnega govora, pomembno orodje novinarjev za hiter dostop do informacij, zdaj pa je njegova »novinarska« prihodnost negotova.
Podjetje se bo moralo uskladiti tudi z Aktom o digitalnih trgih EU, prelomnim zakonom, namenjenim zajezitvi prevlade velikih platform, ki je začel veljati v začetku novembra.
Posledice odpuščanja moderatorjev so se pokazale takoj. Odšli pa so tudi ljudje, ki skrbijo za varnost omrežja in za varovanje zasebnosti uporabnikov. Odšli so ljudje, ki skrbijo za upoštevanje človekovih pravic, za uporabo orodij umetne inteligence, za algoritemsko etiko.
Če Musk ne bo uresničil svojih groženj z morebitnim stečajem podjetja, bomo verjetno posledice tega zaznali kasneje.