Skoraj vsak dan, ko grem ob 5.30 zjutraj na avtobus za Novo mesto, se vprašam: »Zakaj ni to malo lažje?«
Vožnja do šole, ki je oddaljena 37 kilometrov, traja uro in petnajst minut, včasih še dlje.
Dolge poti so naporne – a niso edina težava, s katero se srečujemo dijaki iz manjših krajev.

Septembra lani smo mladi iz okolice Gabrovke in Dol začeli šolsko leto z velikim zamujanjem. Avtobusi in vlaki niso prihajali pravočasno, na cestah je bila gneča.
Nini Mirt, ki se vozi iz Trebnjega v Ljubljano na pedagoško fakulteto, se je zgodilo, da je vlak čakala 103 minute – več kot uro in pol!
Želimo si, da bi nas kdo vprašal, kako se vsakodnevno počutimo ob vseh teh vožnjah.
Med anketiranjem dijakov iz Gabrovke in Dol sem ugotovila, da večina uporablja javni prevoz predvsem za pot v šolo in domov.
Povedali so, da bi ga uporabljali tudi v prihodnje – če bi bil bolj zanesljiv.

Medkrajevne prevoze v Sloveniji ureja država s posebnimi dovoljenji, pravimo jim koncesije.
To pomeni, da izbere podjetje, ki bo skrbelo za prevoze, in mu da koncesijo, da to delo opravlja. V zameno mora spoštovati pravila, voziti po določenih urnikih in skrbeti, da prevozi delujejo čim bolje.
Od julija vse linije in vozne rede medkrajevnega potniškega prometa usklajuje Družba za upravljanje javnega potniškega prometa.

Podjetju Nomago je podelila koncesijo za avtobusne prevoze v sedmih od dvanajstih statističnih regij, med drugim v Dolenjski in Posavski, kjer sem doma.
Mladi si želimo:
- več avtobusnih in železniških povezav v manjših krajih,
- zanesljive vozne rede,
- manj zamud in
- obveščanje o zamudah prek aplikacij.
Nekaj sprememb se je že zgodilo. Nekateri pravijo, da se stanje izboljšuje – zamud je manj kot septembra, a razlike med bolj in manj razvitimi območji ostajajo.
Javni prevozi ne peljejo do manjših vasi in krajev, ki so bolj oddaljeni od mest.
Davor Odlazek, 2. letnik, Srednja gradbena, lesarska in vzgojiteljska šola Novo mesto
Rešitev? Mladi predlagamo, da se urniki prilagodijo dejanskim potrebam, da se okrepi železniška infrastruktura in da se uvede aplikacija za sprotno obveščanje.
Razvijamo aplikacijo, s katero bi lahko potniki v vsakem trenutku preverili, kje je njihov avtobus in kdaj bo prispel na postajališče oziroma cilj.
Nomago
Zavedamo se tudi pomena trajnosti. Mnogi sogovorniki so poudarili, da jih skrbi vpliv avtomobilov na okolje.
S tem, da se vozimo vsak s svojim avtom, onesnažujemo. Avtobus prepelje več ljudi in povzroči manj izpuhov.
Tim Leinfellner, 2. letnik, Srednja zdravstvena in kemijska šola Novo mesto
Za marsikoga med nami je javni prevoz edina možnost, da sploh pridemo do šole. Zato je pomembno, da deluje zanesljivo.
Čeprav se stanje izboljšuje in avtobusi ter vlaki zdaj manj zamujajo kot v začetku šolskega leta, težave še vedno ostajajo – predvsem za tiste, ki živimo daleč stran od mest.
