Bleona, Elina, Dardana, Ereza, Bytyci, Besjana, Rinesa in Djellza bi rade postale trgovke. Za dosego tega cilja pa se morajo v primerjavi s tistimi sošolkami, ki jim je materni jezik slovenščina, bistveno bolj potruditi. S Kosova so šele pred kratkim prišle v Velenje in prvo leto v Šolskem centru Velenje je bilo zanje težko. Toda zelo so pridne, jih pohvali njihova razredničarka Maša Kolšek.
Ko jim multiplikatorka Barbara Vinkler kaže sličice različnih vrst oblačil in obutve, odgovarjajo brez napake in tudi skloni jim le tu in tam delajo težave. V prvem letniku so najprej tri mesece pri njej vsak dan obiskovale triurni tečaj slovenščine, nato jim je še naprej nudila učno pomoč. Zdaj uspešno nadaljujejo šolanje v drugem letniku.
Zavedajo se, da morajo dobro znati slovensko, če hočejo dobiti službo, pravijo dekleta. In njihova razredničarka Maša Kolšek, ki je tudi koordinatorica prostovoljnega dela na šoli, jim omogoča teorijo preizkusiti v praksi:
»Zelo si želijo postati prodajalke, zato bodo lahko opravljale prakso v naši trgovinici, v trgovinici Trend Butik. V njej prodajamo rabljena oblačila oziroma oblačila, ki jih kot prostovoljci zbiramo po celotni Sloveniji.«
V Šolski center Velenje se vsako leto v programe za storitvene dejavnosti vpiše veliko dijakov, priseljencev, ki jim slovenščina ni materni jezik.
Zanje organizirajo intenzivni tečaj učenja slovenščine, seveda pa jezik pri vključevanju ni edina ovira, saj se srečajo z novimi vrednotami, novimi normami in novim učnim sistemom …
»Pri vključevanju v novo okolje imamo veliko vlogo tudi zaposleni na šoli,« poudarja Helena Zupanc, ravnateljica Šolskega centra Velenje. »Da bi tem dijakom olajšali prehod v naš šolski sistem, med drugim organiziramo medkulturne dogodke in spodbujamo sistem tutorstva med dijaki.«
***
Prispevke v seriji Za medkulturno sobivanje pripravljamo v okviru projekta »Izzivi medkulturnega sobivanja«, ki ga sofinancirata Republika Slovenija in Evropska unija iz Evropskega socialnega sklada.