Časoris je to jesen obiskal 14 šol, ki so sodelovale v projektu Medijska pismenost v dobi lažnih novic in alternativnih dejstev. Izvedli smo ga v sodelovanju z Društvom novinarjev Slovenije in Veleposlaništvom ZDA.
Na OŠ Toneta Čufarja v Ljubljani so delavnico predstavili v svojem šolskem glasilu Čufarjev časopis. Prispevek je pripravila osmošolka Kristina Žuža.
Ali prepoznate lažno novico?
Konec septembra je na OŠ Toneta Čufarja potekala delavnica Medijska pismenost v dobi lažnih novic in alternativnih dejstev, ki jo je v sodelovanju z Društvom novinarjev Slovenije vodila urednica spletnega časopisa za otroke Časoris dr. Sonja Merljak Zdovc.
Prisotni smo bili učenci, ki sodelujemo s Čufarjevim časopisom, in učenci, ki obiskujejo interesno dejavnost računalništvo. Delavnice smo se učenci udeležili prostovoljno, da bi se naučili nekaj novega in koristnega. Izrazili smo zanimanje za na novo pridobljeno znanje, ki ga je dr. Merljak Zdovc podelila z nami.
Vsi želimo biti medijsko pismeni, ampak ali sploh vemo, kaj medijska pismenost je? Dr. Merljak Zdovc nas je na delavnici poučila, da medijsko pismena oseba razlikuje med:
– lažjo in resnico,
– novico in mnenjem,
– dejstvom in alternativnim dejstvom,
– oglasom in informacijo.
Naučili smo se, kaj storiti, ko posumimo, da je novica, ki jo preberemo v medijih, lažna. V tem primeru se vprašamo:
– Ali novica zveni verjetno?
– Ali je še kakšen drug medij poročal o novici?
– Ali je še kakšen drug kredibilen medij poročal o novici?
– Sta video ali fotografija videti pristna?
Če še vedno nismo prepričani, se sprašujemo še naprej:
– Kdo je avtor?
– Kaj je namen sporočila?
– S čim so pritegnili pozornost?
– Ali kaj manjka v sporočilu?
– Ali različni bralci besedilo različno dojemajo in zakaj?
– Na katere vrednote poskuša vplivati besedilo?
Kristina Žuža, 8. b, OŠ Toneta Čufarja, Ljubljana