Današnji otroci se rojevajo v svet računalnikov, tablic, pametnih telefonov, celo ur, denarnic, hiš …
Imajo hiter in takojšen dostop do vseh vrst informacij, verodostojnih in lažnih.
Tudi medsebojne odnose gradijo v digitalnem svetu.
Toda ali so nanj pripravljeni?
Da bi bili bolj medijsko pismeni, smo v Časorisu pripravili dvanajsturni projekt za učence 4. razreda osnovne šole.
Izvedli smo ga v sodelovanju z ravnateljico Barbaro Kampjut z OŠ Franceta Bevka v Ljubljani, in sicer kot del pilotnega predmeta digitalna vzgoja, ki ga na šoli izvaja učitelj Marko Bešlič.
Ob tem smo za vse otroke pripravili še priročnik Otroci in mediji: Iskanje resnice v svetu novic.
S priročnikom lahko otroci:
- razumejo pomen in vlogo medijev ter novinarjev v sodobni družbi;
- razvijajo kritičen odnos do medijev in medijskih sporočil;
- se seznanijo s pojmom množični medij oziroma medij;
- razumejo, kaj je novica;
- izvedo, katera so osnovna novinarska vprašanja, ki so sestavni del vsake novice;
- se seznanijo s pojavom lažnih novic in razlogi zanje;
- izvedo, s katerimi orodji si lahko pomagajo pri prepoznavanju lažnih novic in lažnih portalov;
- izvedo, kaj so oglasi in prikriti oglasi. Pa tudi, zakaj se je treba ob objavah vlogerjev in vplivnežev na YouTubu, Instagramu in drugih družbenih omrežjih, vprašati, ali so bili vlogerji oziroma vplivneži zanje plačani ali ne.
Množični mediji, ki jim preprosteje rečemo tudi mediji, se razlikujejo od drugih znanih medijev, kot so na primer knjige in filmi, pa tudi naprav, kot so pametni telefoni, tablice in računalniki.
V njih objavljamo novice, zadnje čase pa se poleg novic na družabnih omrežjih in lažnih portalih širijo tudi lažne novice oziroma dezinformacije.
Lažne novice in pristranska mnenja lahko vplivajo na družbo, oblikujejo pa tudi naš pogled na svet.
Otroci lahko iz priročnika izvedo, kaj je njihova vloga v sprejemanju informacij tako iz medijev kot z družbenih omrežij.
Kaj morajo o medijih vedeti tudi otroci?
- Zakaj potrebujejo medije, ki jim lahko zaupajo?
- Zakaj je treba novico ali zanimivost prebrati do konca, preden jo delijo?
- Kako si lahko pomagajo pri prepoznavanju verodostojnih vsebin, tako besedil kot fotografij in videoposnetkov, pa tudi medijev?
Projekt smo pripravili v sodelovanju z Društvom novinarjev Slovenije in s finančno podporo Veleposlaništva ZDA ter ministrstva za kulturo.