Zelo rada jem riž, zato sem se odločila, da bom za srečanje mladih raziskovalcev pripravila raziskovalno nalogo s področja gospodinjstva Arzen v rižu.
Ljudje se premalo zavedamo, koliko škodljivih snovi je v naši hrani. Z nalogo sem poskušala prikazati, da so te tudi v rižu in da bi morali paziti na svoje zdravje in na zdravje svojih bližnjih.

Ena od škodljivih snovi je arzen. To je strupena kovina, ki zaradi svoje toksičnosti večini živih bitij že v manjših količinah povzroča nevšečnosti, v večjih pa povzroči smrt. Mednarodna agencija za raziskave raka (IARC) ga je uvrstila v skupino 1, kar pomeni, da ima dovolj dokazov, da pri ljudeh povzroča raka.
Z anketo sem najprej želela ugotoviti, kateri riž ljudje največ kupujejo in kako ga pripravijo, preden ga skuhajo. Mimogrede: človeštvo eno petino vseh zaužitih kalorij dobi iz riža. Izkazalo se je, da večina kupuje azijski riž, ki ga pred pripravo le sperejo ali pa tudi ne.
Prav tako sem hotela dognati, kako voda, ki ostane po namakanju ali spiranju riža, vpliva na smrtnost vodnih bolh.
Za svoj eksperiment sem uporabila vodne bolhe, vodne organizme, ki spadajo v red rakov.
Velike vodne bolhe (Daphnia magna) so eden od najbolj uporabljenih testnih organizmov, saj se zelo hitro odzovejo na najmanjše spremembe v svojem ekosistemu.
Gojila sem jih v vodi, v kateri je bil namočen riž. Riž sem pred tem spirala ali namakala v vodi, da bi se iz njega izločil arzen. Potem sem 36 ur opazovala, kako se vodne bolhe odzivajo na arzen v vodi.
Ugotovila sem, da se je populacija vodnih bolh manjšala glede na količino arzena v vodi in da je smrtnost vodnih bolh odvisna od porekla in vrste riža, ki se je namakal v vodi.

Mnogi ljubitelji riža se sprašujemo, ali naj pripravimo oluščen ali neoluščen riž. Če upoštevamo morebitno prisotnost arzena, je bolje, da uporabimo oluščen riž, in to ne tistega iz Azije. Vsekakor pa ga je pred pripravo smiselno namočiti.
Potrebno bi bilo začeti z ozaveščanjem potrošnikov, da se z namakanjem odstrani več zdravju škodljivih snovi iz riža. Morda je prav ta naloga pravi začetek.
Livija Pirc, 8. razred, Osnovna šola Vižmarje Brod