Kaja Teržan. Foto: Ante Orlić
Kaja Teržan. Foto: Ante Orlić

Rime v Hiši EU

Facebooktwittergoogle_plus

Kaja Teržan je pesnica in pomočnica vzgojiteljice. Oba poklica sta zanjo enako pomembna in o obeh bi se lahko razgovorila.

Toda na dogodku Rime v Rimu – Poezija v Hiši EU, ki ga Predstavništvo Evropske komisije v Sloveniji pripravlja v sklopu serije dogodkov Odkrivaj EU, bo nastopila kot pesnica. Zato se je razgovorila o poeziji.

Njen pesniški prvenec Delta je bil nominiran za Veronikino nagrado 2016, najnovejša zbirka pa ima naslov Krog (Aleph, 2018).

Na dogodku bodo poleg nje nastopili še Alenka Jovanovski, Barbara Korun, Maja Miloševič in Tone Škrjanec. Toda Kaja Teržan zna prav zaradi svojega drugega poklica poezijo približati tudi otrokom.

Kako to stori?

»Izberem sodobno otroško poezijo. Župančičevi Mehurčki so čudoviti, a obenem se današnjim otrokom zdijo nekje daleč stran. Ali pa izberem njihove izjave; to, kar govorijo. Drugače jih zložim v vrstice in pesem je tu. Zdi se mi, da otroško poezijo pesniki velikokrat pišejo za otroke v sebi, ne za druge otroke. Je pa to težko. Najtežje je pisati za otroke. Napisala sem le nekaj pesmi za otroke in še do teh sem zelo kritična.«

Poezija ni za vsakogar, pravi pesnica. In tudi vsaka poezija ni za vsakogar.

»To je tako kot z igračami. Če eno ponudiš otroku in jo zavrne, mu je ne tiščiš vedno znova, ampak mu ponudiš drugo.«

Kako sploh nastane poezija?

Kaja Teržan pravi, da je ključna beseda opazovanje. »To ne pomeni nujno fizičnega opazovanja. Ampak pomeni to, da si vzameš čas in prostor in da preideš v neko drugo stanje. V tem stanju se začneš drugače čutiti. Zame je poezija prostor, kjer se počutim varno, kjer sem jaz jaz.«

Kaja Teržan. Foto: Ante Orlić

Foto: Ante Orlić

Poezija je zanjo kot bitje. Več kot poeziji posveča časa, več ji ta daje; podobno kot velja za otroka ali za prijatelje.

Proza pa je realnost. »Proza je vezana na prostor in čas, kot ju poznamo. V prozi je miza miza. Zgodbe imajo zaporedje. Tudi če je proza fantastična, sledi logiki v izražanju.  Poezija pa vse obrne na glavo. To ne pomeni, da pesniki pišemo kar nekaj, ampak da pri pisanju pesmi vsakič znova vzpostavimo nova pravila. Nikoli ne vemo, kakšna so ta pravila, vemo le, da se morajo koščki zložiti v podobo kot pri sestavljanki.«

Za pesnico Kajo je bila vedno pomembna samota; da jo ljudje pustijo pri miru; da je lahko takšna, kot je. Da ljudje ne rinejo vanjo z vprašanji, ampak da se lahko prepušča sanjarjenju. »Kajti sanjarjenje je samo druga realnost.«

Kot pesnici se ji zdi tudi pomembno, da poezijo prebira poslušalcem, tako kot bo to storila tudi v Hiši EU.

»Tako poezija veliko prej pride do ljudi. Ne le otroci, tudi odrasli potrebujejo trenutek bližine telesa. Opazovati morajo pesnika, kako govori.«

Poezijo bere tudi otrokom v vrtcu, a veliko premalo. Poezija namreč terja veliko časa in prostora. »Ne moreš je vključiti v program dela na tak način kot običajne pesmi, ki se pojejo. Poezija ni petje, ampak govorjenje, recitacija. Besedi je treba prisluhniti.«

Tudi ni vsaka pesem poezija, pravi pesnica. »Marsikatera pesem ni nič drugega kot zaporedje informacij, ki jih že poznamo. Pesmica Ježek teka teka na primer otrokom približa nekaj, kar že vedo. Nič globljega ni v njej.«

Poezija namreč daje bralcem neko drugo izkušnjo. In iz take druge izkušnje se lahko tudi porodi. To je izkusila tudi sama, saj je kot otrok živela na Švedskem. Zato tudi ve, kako dragocena je multikulturnost, za katero se zavzema Evropska unija. Ve tudi, kako pomembno je, da se kulture pomešajo. In ve, kako hitro je lahko otrok, ki govori z drugačnim naglasom, zaznamovan.

»Kar doma jemlješ za samoumevno, lahko v tujini postane nekaj čisto drugega.«

Iz teh nasprotij in drugačnosti, iz stvari, ki niso združljive, a imajo skupne točke, se razvija kritično mišljenje, ugotavlja pesnica.

In iz tega se poraja tudi poezija.

Kaja Teržan. Foto: Ante Orlić

Foto: Ante Orlić

 

Slovarček

Fizično opazovanje, ki ga omenja pesnica, pomeni, da opazujemo okolico, torej fizični prostor okoli nas.

image_print
Facebooktwittergoogle_plus
Kaja TeržanOdkrivaj EUpoezijaRime v Rimu

Sonja • 5. 11. 2018


Prejšnja objava

Naslednja objava

Dodaj odgovor