fbpx
Časoris
Pomembno je, da se otrok počuti kot del skupine. Foto: Pixabay
Pomembno je, da se otrok počuti kot del skupine. Foto: Pixabay

Pozor! Kdo je kapo v razredu, v skupini?

Po slovarju tujk je kapo poglavar, vodja, načelnik, starešina.

Ti pomeni izhajajo iz italijanske besede capo in so pomensko nevtralni. Navadno uporabljamo okoliščinam primernejše slovenske izraze.

Besedo »kapo« navadno uporabimo z negativnim prizvokom. V koncentracijskih taboriščih je bil kapo celice ali barake eden od jetnikov. Pri preživetju si je kapo pomagal tako, da je sprejel vlogo paznika, nadzornika. Za ostale taboriščnike je bil kapo še eden od mučiteljev.

Tudi v skupnostih otrok se nemalokrat pojavi kak kapo. Vloge ne dobi, vzame si jo sam.

Tereza Žerdin

Med počitnicami je prišla skupina otrok na neko prireditev na prostem. Otroci naj bi se posedli po štirje skupaj v vrsto. Tako so bili namreč razporejeni stoli. Skupino otrok je kot vodja skupine spremljalo po vedenju sodeč dokaj avtoritarno dekle. Zaukazala je prvim štirim deklicam, naj sedejo skupaj v prvo vrsto.

Ena od deklic je pogledala druge tri in eno od njih takoj izločila, češ da zanjo ne bo prostora, ker bo četrti stol za torbice.

Izločena deklica je neodločno pogledalo vodjo skupine, ta je zaznala problem in ukazala, naj torbice umaknejo in naredijo prostor.

»Kapo« iz prve vrste je brž pogledala po preostalih deklicah, izbrala eno od njih in ji ukazala, da sede poleg trojice v prvo vrsto na stol, na katerem so bile prej torbice.

Neodločno deklico je torej ponovno izločila in si prilastila izbiranje in odločitev.

Vodja skupine ni več posredovala. Izločeno dekletce je sedlo na drug stol, kjer se verjetno ni počutilo najbolje. To je razumljivo, saj če ti nekdo jasno pokaže, da nisi zaželen, da te na mara, da nisi dovolj vreden, se gotovo ne počutiš dobro.

Kdo ve, o čem je to dekletce še razmišljalo.

Ni prijetno biti član skupine, v kateri nimaš mesta.

Tereza Žerdin

In dovolj je, da ti to pokaže le eden v skupini. Rado se zgodi, da drugi potegnejo z njim, morda zato, ker so veseli, da niso oni izločeni, ali pa se počutijo počaščene, ker so lahko v izbrani družbi nekoga, ki si je vzel vlogo poglavarja in pravico odločanja.

Socialna sprejetost v skupini je med pomembnimi dejavniki, ki otroke ali mladostnike delajo zadovoljne, v nasprotnem primeru pa nezadovoljne in celo nesrečne. Sprejetost med vrstniki je varovalni dejavnik duševnega zdravja.

Učitelji in drugi »poglavarji« skupin naj bi bili pozorni na posameznike, ki si lastijo vlogo kap(ot)a v negativnem pomenu besede.

Zaradi njih nekateri otroci trpijo, kar naj bi učitelj ali kak drug vodja poskušal vsaj preprečevati, čeprav osebnostnih potez kapo(to)v ne bodo mogli pomembno spremeniti.

Tereza Žerdin

Za izločenega otroka bi bil odziv učitelja majhen obliž na rano ponosa, če bi čutil, da je vreden v očeh učitelja.

Pogosto se namreč zgodi, da vodja sam pri sebi ali pred prizadetim otrokom zamahne z roko in reče: »To so otroške igrice.«

Tereza

Tereza

Žerdin, upokojena specialna pedagoginja in učiteljica, ki je v strokovnem štirinajstdnevniku Šolski razgledi devetindvajset let ustvarjala rubriko Kje vas in nas šola žuli, kolumne o šoli, učiteljih in starših odslej objavlja v Časorisu.

Dodaj komentar

Pomagajte otrokom

Časoris je brezplačno na voljo vsem otrokom, pa tudi učiteljem in staršem, a ne nastaja brez stroškov.

Če vam je všeč, pomagajte otrokom, da bodo lahko še naprej brali kakovostne vsebine.

Postanite Časorisov podpornik!

Že en evro na mesec lahko veliko pomeni.

Pišite nam na donacije@casoris.si in posredovali vam bomo podatke za nakazilo na račun Zavoda Časoris.

Ali pa kliknite na spodnji gumb in vpišite željeni znesek.





Vreme

Ljubljana, Slovenija
Cloudy
6°C
 

Časoris je spletni časopis za radovedne otroke (in njihove starše ter učitelje). Pridruži se nam!

Sledi nam

Naj ti ne bo nerodno, pridruži se nam. V Časorisu smo radovedni, radi spoznavamo otroke in se veselimo novih bralk in bralcev.