Časoris
Projekt povezuje kritično, digitalno in medijsko pismenost. Pomembno pa je zavedanje, da otroci in mladi pri spopadanju z lažnimi novicami ne morejo in ne smejo biti sami. Odločevalci, strokovnjaki, ministri, morajo poskrbeti, da je tudi digitalni svet za otroke varen svet, saj ga raziskujejo in uporabljajo samostojno, pravi Zala Gruden. Vir: Unsplash
Projekt povezuje kritično, digitalno in medijsko pismenost. Pomembno pa je zavedanje, da otroci in mladi pri spopadanju z lažnimi novicami ne morejo in ne smejo biti sami. Odločevalci, strokovnjaki, ministri, morajo poskrbeti, da je tudi digitalni svet za otroke varen svet, saj ga raziskujejo in uporabljajo samostojno, pravi Zala Gruden. Vir: Unsplash

Spletna orodja za odkrivanje lažnih novic

Kaj občutiš ob branju zavajajočih novic oziroma informacij?

Kako močno jim verjameš?

Ali preveriš vir, avtorja in vsebino novic, ko se ti zazdi, da gre za dezinformacije?

Z odgovori na takšna in podobna vprašanja lahko pomagaš izvajalcem projekta Boomering.

To je projekt Erasmus+, s katerim želijo mladim pomagati razviti kritično miselnost. Z njo bi se mladi lažje borili proti zavajajočim novicam, pravi Zala Gruden iz ljubljanske filozofske fakultete, ki sodeluje pri projektu.

Vir: projekt Boomering
Vir: projekt Boomering

Kako nameravajo to storiti?

Oblikovali bodo spletna orodja, ki bodo mladim pomagala ugotoviti, da takšne novice res obstajajo. Želijo jim utrditi zavest o tem, da morajo biti pozorni nanje in tudi na vire, od koder prihajajo.

Načrtujejo pripravo štirih orodij.

Orodje mapping bo namenjeno zbiranju zavajajočih informacij, ki najpogosteje zanimajo mlade. Zbirajo jih s pomočjo ankete, ki je prilagojena starosti. Zato so vprašanja drugačna glede na to, koliko let imaš. Namenjena je mladim med 12. in 19. letom, pa tudi starejšim.

»Odrasle sprašuje predvsem o tem, kakšne lažne novice otroci delijo z njimi,« razlaga Zala Gruden.

Anketo lahko izpolniš tukaj. Sodelovanje v njej je prostovoljno in anonimno. Rezultate bodo uporabili v raziskovalne namene.

Naslednje orodje – talos – je klepetalni robot. Uporabnike bo, glede na to, katera vrsta informacij jih bo zanimala, usmerjal k ponudnikom preverjenih informacij v njihovi okolici. 

Mlade izobražujemo o obstoju in oblikah lažnih novic, ker je to pomemben del medijske in digitalne vzgoje. Zavajajoče novice, napačne informacije, dezinformacije, škodljive novice lahko pri vseh, ne glede na starost in izobrazbo, zasadijo dvom, ki ga je težko premagati. Lahko je dolgotrajen in vpliva na naše delovanje tako v digitalnem kot ‘resničnem’ svetu. 

Zala Gruden, Boomering

Medtem bo orodje pareidolia poskušalo na igriv način mladim predstaviti misel, da so naše resničnosti različne, čeprav živimo v istem svetu in slišimo iste ali podobne informacije. Kljub temu da imamo lahko vse izkušnje enake, lahko svet zaznavamo različno, še dodaja Zala Gruden.

Zadnje orodje bo namenjeno učiteljem in bo zbiralo znanje o lažnih novicah.

Za razmislek

  1. Na katero zavajajočo informacijo si naletel nazadnje?
  2. Kako si si pomagala pri odkrivanju, ali je resnična?
  3. Katero orodje se ti zdi najbolj zanimivo in uporabno?

Sandra

Hanžič je novinarka, ki jo ob spremljanju vsakodnevnega dogajanja najbolj veselijo druženje s prijatelji, potovanja in sprehodi v naravo.

Vprašanje tedna

Podprite Časoris

Pomagajte nam ohraniti Časoris.
Brez vas ni nas.

SMS

Pošljite sms Casoris5 na 1919 in darujte 5 evrov.

ali

SMS

Pomagate nam lahko tudi na druge načine: z rednim mesečnim nakazilom, z bančno kartico ali prek PayPala.