Svet brez ustvarjanja bi bil dolgočasen.
A ustvarjalno razmišljanje je za marsikoga lahko pravi izziv.
To kaže raziskava Pisa, v kateri so sodelovali 15-letniki iz 64 držav, tudi slovenski. Prav ti so se na tem področju izkazali podpovprečno.
Ustvarjalnost niso samo velika umetniška ali glasbena dela, razlaga dr. Klaudija Šterman Ivančič s pedagoškega inštituta.
Kaj je ustvarjalno mišljenje?
Ustvarjalni smo lahko na različnih področjih: pri pisanju, risanju, pa tudi pri reševanju različnih problemov v vsakdanjem življenju.
V raziskavi Pisa govorimo o ustvarjalnem mišljenju tudi takrat, ko znamo pri ustvarjanju kakšnega dela ali pri reševanju kakega problema poiskati različne rešitve, izvirne rešitve in tudi izboljšati že ponujene rešitve.

Kako ga otroci lahko krepijo sami?
Otroci ga lahko razvijate in krepite na mnoge načine:
- radovedno opazujte svet okrog sebe in postavljajte odraslim vprašanja o njem,
- raziskujte različna okolja (naravo, muzeje, knjižnice),
- vključujte se v proste in ustvarjalne igre, ki spodbujajo domišljijo in
- uporabljajte različne medije za ustvarjanje (barvanje, risanje, glasbila, knjige).
Skušajte kdaj sami ustvariti ali pripovedovati kakšno zgodbo, rešujte uganke in križanke ter skušajte sami preveriti svoje razmišljanje o svetu s kakšnim poskusom.
Kje v našem šolskem sistemu vidite vzroke za takšne rezultate? Se preveč posvečamo ocenam, preveč učimo na pamet?
Zadnji rezultati Pise so pokazali, da slovenski 15-letniki niso tako uspešni v ustvarjalnem mišljenju kot njihovi vrstniki iz držav OECD.
Zakaj je tako, v tem trenutku ne vemo čisto zagotovo in najverjetneje na to vplivajo različni dejavniki.
V šoli pa bi k razvoju ustvarjalnega mišljenja vsekakor lahko pripomoglo spodbujanje uporabe naučenega znanja v konkretnih, problemsko zasnovanih situacijah.
Prav tako bi lahko nanj dobro vplivalo dopuščanje več možnosti ter časa za čim več vprašanj, debat, eksperimentiranja in spodbujanja raziskovanja na najrazličnejših področjih.
Za razmislek
- Kaj si ti predstavljaš pod ustvarjalnim mišljenjem?
- Kako ga neguješ?
- Ali v šoli pogosto raziskujete?
